Vi har inte gjort fel
Västerås stad gynnar ett privat rederi, uppger media. Det är fel, rederiaffärerna har tvärt om sparat miljontals skattekronor, hävdar staden.
Så är det inte, enligt Västerås stad. Vad det hela handlar om är att staden har ett avtal med rederi Mälarstaden om trafik på Mälaren från maj till november. Avtalet gäller från 2007 till 2011. För trafiken betalar staden 5,6 miljoner kronor i ersättning fram till år 2009. År 2010 och 2011 är ersättningen 0 kronor. För färdtjänst och kompletteringstrafik tillkommer 380 000 kronor per år.
I avtalet ingår också att rederiet betalar alla eventuella reparationer, uppger Västerås stad. Syftet med trafikavtalet är att rederi Mälarstaden ska vara självbärande. Staden påstår vidare att avtalet innebär en ren besparing på minst sju miljoner kronor jämfört med när båttrafiken sköttes i stadens egen regi. Det är pengar som kommer västeråsarna till del genom att de kan användas inom andra angelägna områden, framhåller stadens styresmän.
I avtalet ingår förutom ansvaret för båttrafiken att rederiet ska kontrollera bryggor och kajer och antingen åtgärda brister om det kan ske utan olägenhet eller anmäla det till stadens teknik- och idrottsförvaltning. Västerås stad har dessutom rätt att fyra gånger per år utan extra kostnad använda ett fartyg för rundturer för stadens gäster.
Genom att båttrafiken nu övergått i privat regi finns det ett större utbud än när staden skötte trafiken i egen regi, hävdar rederiets ägare Hans Eriksson. Genom byggandet av Brygga Väster vid Mälarcampingen har dessutom tillgängligheten till Mälaren ökat vilket utvecklar turismen och förstärker visionen av Västerås - Mälarstaden.