Vägledning för trygghet
För att kunna förbättra tryggheten och säkerheten i kollektivtrafiken måste det finnas kunskap om vilka händelser som inträffar. Det kan till exempel handla om olyckor eller att förare och passagerare blir utsatta för hot och våld. För att få denna kunskap är det avgörande att förare och annan ombordpersonal rapporterar de trafikhändelser som inträffar till sitt trafikföretag och att trafikföretaget rapporterar vidare till den som upphandlat trafiken. Den här vägledningen belyser betydelsen av att trafikhändelser rapporteras.
- Kollektivtrafiken ska upplevas som trygg och säker av såväl resenärer som förare. För att branschen ska kunna arbeta med frågor som påverkar trygghet och säkerhet negativt behöver vi ha en aktuell bild av nuläget. Därför är rapportering av trafikhändelser oerhört viktig, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd i Sveriges Bussföretag. Hon ingår i styrgruppen för Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik, den styrgrupp som granskat och godkänt publiceringen av den nya vägledningen.
Vägledningen bygger på branschpraxis och samlade erfarenheter. I dokumentet finns publicerade citat från företrädare hos bussföretag, offentliga beställare, Polisen och andra berörda myndigheter kring betydelsen av en strukturerad trafikhändelserapportering.
Arbetet med att ta fram den nya vägledningen av letts av Göran Forssén på Sveriges Bussföretag.