Öppning för biodrivmedel i EU
EU verkar faktiskt ha lyssnat på Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik, IRU och UITP i frågan om vikten av att inkludera biodrivmedel i förslag som rör transportsektorns klimatomställning. Tillsammans med bland annat Sveriges energiminister Ibrahim Baylan har dessa aktörer enträget pläderat för att biodrivmedel, såsom HVO, ska räknas som klimatsmarta drivmedel och kunna användas i så kallade rena fordon.
Vid möte med IRU:s passagerarkommitté i Bryssel 17 oktober fick Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund bekräftat att de förändringar som man nu diskuterar för Clean Vehicle Directive innebär att så kallade avancerade biodrivmedel ska omfattas. Det innebär att bussar som körs på el, vätgas, biogas och avancerade biodrivmedel i EU:s klassificering ska räknas som rena och klimatsmarta fordon.
– Nu hoppas vi att förslagen blir verklighet och att Clean Vehicle Directive, som är en del av EU-kommissionens Mobility Package, kommer bidra till en utveckling av klimatsmarta bussar utifrån de förutsättningar och villkor som finns i alla EU:s medlemsstater, säger Anna Grönlund i en kommentar.