23948sdkhjf

Kollektivtrafikens vattenvägarna

Vattenvägarna finns redan på många håll i Sverige – alla tycker det är trevligt att åka båt men det finns flera hinder på vägen att nå ekonomisk hållbarhet tyckte flera på seminariet om detta.

Kommersiell kollektivtrafik har haft det tufft på land och inte är det bättre till sjöss: Upphandlad subventionerad trafik ställs mot dem som arbetar helt efter att affären ska gå ihop.

– Vi ser kollektivtrafiken på vatten som superviktig, men har i Stockholm en situation som är svårt pressad vilket beror på att vi ibland ställs just mot subventionerad båttrafik, säger Oscar Carlheden, Stromma.

– Vi har försökt definiera vad en pendelbåt är för något och vilka möjligheterna egentligen är för vattenvägar i projektet Vattenvägar 356. Att vi ska kunna klara vinterförhållanden med is och också få fungerande gränssnitt till andra trafikslag, säger Karl Garme, teknologie doktor på KTH.

Så hur går det då i Stockholm men vattenvägarna?

– Det är en hel del på gång, säger Sonny Österman, Stockholms Läns Landsting.

Han exemplifierar med båtlinjen 80 där två tidigare linjer blir en från 2020 – den kommer att gå från Nybroplan via Norra Djurgårdsstaden, Djursholm och Lidingö via en del småöar på vägen som Tranholmen med många fastboende men ingen landförbindelse alls.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141