23948sdkhjf

Ännu ett EU-steg för biodrivmedel

Biodrivmedel föreslås omfattas av EU:s nya direktiv om gröna fordon – godkänns förslaget kan biodieselns framtid vara tryggad, men flera steg återstår i den EU-processen.

Redan i höstas visades tecken på att EU lyssnat på kritiken från bussbranschen när det gäller biodrivmedel. Nu har ett förslag formulerats som kan innebära att biodrivmedel som HVO och RME kan leva vidare. Än är det dock långt kvar till beslut i frågan. 

Läs här vad rt-forum skrev 18 oktober förra året!

Inom ramen för EU:s Vägtransportpaket diskuterar man flera olika lagförslag som berör vägtransportsektorn. Ett sådant är förslaget kring så kallade rena fordon, det vill säga fossilfria och energieffektiva fordon, Clean Vehicle Directive. EU:s trilogförhandling gällande revideringen av just Clean Vehicle Direktivet som inleddes första veckan i februari har nu landat i en principiell överenskommelse. Överenskommelsen innebär att även biodrivmedel förslås omfattas av det reviderade direktivet. Nu vidtar arbetet med att formulera exakta definitioner och tekniska specifikationer inom ramen för förslaget till ett reviderat direktiv. Därefter ska det slutliga förslaget godkännas av EU Parlamentet och rådet. EU:s nuvarande ordförandeland i Rumänien har förklarat att man vill ha ett beslut i frågan före kommande EU-val.

 I det ursprungliga förslaget från kommissionen omfattades alla klasser av bussar – stadsbussar, regionbussar, turistbussar - och det var en mycket snäv definition av vad som skulle definieras som ett rent och energieffektivt fordon. Ursprungligen skulle då endast fordon som drevs med eldrift eller gasdrift godkännas. Under processens gång inom EU har man nu även inkluderat fordon som drivs med flytande biodrivmedel såsom de definieras i det nyligen uppdaterade förnybart direktivet, RED II. Förutom att man definierar vilka drivmedel som ska godkännas innehåller det förslag till Clean Vehicle Directive som nu diskuteras även krav på vilka nivåer av rena och energieffektiva fordon som respektive EU-nation ska uppfylla vid vissa årtal.

Sveriges Bussföretag bevakar tillsammans med framförallt Svensk Kollektivtrafik förhandlingarna inom EU rörande Clean Vehicle Directive.

Vi har täta kontakter med såväl kollektivtrafikorganisationer på plats i Bryssel, som med berörda politiker och tjänstemän inom EU samt på berörda svenska departement och myndigheter. Vår vilja är att få ett direktiv som tydligt inkluderar biodrivmedel och som koncentreras till stadsbussar. För den svenska marknaden skulle andra villkor ställa till problem och riskera att den positiva utveckling vi har haft i Sverige, där bussarna idag kör till över 80 procent på förnyelsebara och fossilfria drivmedel, bromsar in, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

Den internationella kollektivtrafikorganisationen UITP välkomnar överenskommelsen. Ulrich Weber, ordförande i UITPs EU-kommittén, är en av dem som arbetat på plats i Bryssel för att få EUs politiker och tjänstemän att förstå vikten av att också biodrivmedel ska omfattas av Clean Vehicle Directive.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125