23948sdkhjf

Flyget kan lyfta med biodrivmedel

Kvotkurvan kan skärpas – det kommer att finnas bioflygbränsle så att det räcker även till flyget, enligt flera bedömare i landet.

Biobränsle är det säkraste sättet att minska flygets klimatpåverkan, och det är utmärkt att vi nu har ett konkret förslag på plats för att introducera biobränsle för flyget. Men utredaren Maria Wetterstrand är onödigt oroad över tillgången på bioflygbränsle. Det kommer att finnas gott om grönt flygbränsle och kvotkurvan kan skärpas efter introduktionen 2021, säger Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen. Svebio har under många år förespråkat introduktion av bioflygbränsle på den svenska marknaden.

Nu har Maria Wetterstrand blivit anklagad för jäv, eftersom hon äger aktier i bolag som tillverkar biodrivmedel samt även sitter i dess styrelse. Själv avfärdar hon kritiken och fakta kvarstår: Fleralet aktörer i Sverige påstår att det finns biodrivmedel så att det räcker till mera miljövänligt flygande i framtiden.

– De nordiska raffinaderierna har redan meddelat att de är beredda att introducera bioflygbränsle på marknaden i betydande volymer. När det nu finns en garanterad framtida marknad, både i Sverige och i Norge, kommer fler aktörer att göra investeringar i produktion av bioflygbränsle. Det kommer att ge ökade volymer och sänkta kostnader och priser, säger Gustav Melin. Han fortsätter:

– För att skynda på utvecklingen av produktionen av bioflygbränsle från nya råvaror och med utvecklade processer exempelvis från svensk skogsråvara, kan det behövas ökade statliga insatser, vilket också utredningen föreslår. Här finns betydande möjligheter att utveckla svensk biobaserad industri.

– De svenska politikerna har tagit ställning för kvotering av biobränsle för flyget i 73-punktsprogrammet, vilket garanterar ett snabbt genomförande av förslaget. Det norska stortinget har redan fattat beslut om en liknande kvot. Den svenska regeringen bör verka för att Finland och Danmark fattar liknande beslut, inom ramen för det nordiska samarbetet, och att kvotering av bioflygbränsle även blir en del av EU:s klimatpolitik.

Om allt detta ska räcka för att få fler att kunna flyga utan skam återstår att se. För redan nu har alternativa sätt att resa på marken vunnit marknadsandelar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095