23948sdkhjf

60 gasbussar till Helsingborg

Mercedes-Benz ska leverera 60 stadsbussar till Arriva i Helsingborg – det handlar om biogasbussar som beställaren Skånetrafiken vill ha.

Nya trafikavtalet för stadstrafiken i Helsingborg togs hem av Arriva och det gäller från och med juni i år. För att klara beställaren Skånetrafikens önskemål har Arriva nu investerat i ett stort antal bussar, varav 60 biogasbussar som beställts av Mercedes-Benz. Bussarna är av typen Citaro NGT och Citaro G NGT; två olika typer av bussar för olika behov, fast på en gemensam och beprövad plattform.

57 stycken av de nya Citaro-bussarna från Mercedes-Benz sätts i drift i juni och ytterligare tre före årsskiftet. Samtliga bussar drivs på biogas i enlighet med Skånetrafikens upphandlingskrav. Fördelningen ligger på 42 stycken Citaro NGT och 18 stycken Citaro G NGT. Den förstnämnda är en 12 meter lång låggolvsbuss och den andra är en led- och låggolvsbuss på 18 meter. Avtalet sträcker sig över 8 år med en option på 2 år. Arriva investerar i totalt 73 fordon, varav 60 levereras av Mercedes-Benz. Citaro NGT och G NGT kommer att rulla på det vanliga vägnätet i Helsingborg. De 60 bussarna från Mercedes-Benz är utrustade med elektrohydraulisk servostyrning. Och stolstyget är dessutom Ecolabel-certifierat.

– Det känns förstås hedrande att Arriva och Skånetrafiken satsar på Mercedes-Benz. Tillsammans har vi nu mycket goda förutsättningar att på ett positivt sätt bidra till en pålitlig och attraktiv kollektivtrafik i Helsingborg. Den höga tillförlitligheten och driftsäkerheten i Citaro erbjuder ett fördelaktigt ägande i många år framöver. Förare och resenärer får dessutom färdas i två av klassens säkraste och mest effektiva stadsbussar, säger Mats Wallin, Key Account Manager i EvoBus fleet-team.

– Den trafik som vi startar i Helsingborg är strategisk viktig för Arriva Sverige. Skånetrafiken och Helsingborgs stad har satsat stort på att skapa goda förutsättningar för bra trafiklösningar. En hög driftsäkerhet på fordonen är därför avgörande för att uppfylla högt ställda förväntningar hos både beställare och kunder, säger Ilir Cakolli, affärsområdeschef Syd, Arriva.

FAKTA/Citaro

Byggs i Tyskland på ett gemensamt modulsystem med högkvalitativa komponenter i fabriken som finns i Stutgart. Ägandekostnaden uppges av tillverkaren vara lägre än  konkurrenternas och det bygger till stor del på Citaros långa serviceintervall och låga drivmedelsförbrukning. Citaro-familjen har även kompletterats med nya eCitaro, en helelektrisk buss i serietillverkning som tar e-mobilitet, batteriteknik och laddningssystem till en helt ny nivå. Förra året fick kusinen Citaro Hybrid utmärkelsen Årets buss 2019 på IAA i Tyskland.

FAKTA/Arriva

En av Europas ledande operatörer inom kollektivtrafik. Bolaget har ca 3900 medarbetare, 900 bussar, 150 tåg och 90 spårvagnar. I Sverige hjälper de varje år ca 170 miljoner resenärer att komma fram till sina resmål. Arriva Sverige ingår i Deutsche Bahn som ägs av tyska staten. Den statliga koncernen är Europas största persontrafikaktör.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.175