Goda exempel från IRU
Den internationella vägtransportorganisationen IRU har i ett dokument samlat ett antal goda exempel, för att göra det möjligt för medlemmar i IRU:s passagerarkommitté att hämta inspiration från sina grannar. Ett av de exempel som tas upp är den svenska elbusspremien, för vilken Sveriges Bussföretag varit starkt pådrivande. Bland de övriga finns exempel som:
* I Frankrike har den nationella vägtransportorganisationen FNTR tecknat avtal med en bank som kommer att erbjuda reducerade räntor till operatörer som investerar i klimatsmarta fordon eller i åtgärder som syftar till att minska energiförbrukningen. FNTR har avsatt 50 miljoner euro till projektet.
* I Belgien erbjuds subventioner för inköp av LNG / CNG-fordon samt en ekologipremie på 5 000 euro per fordon för inköp eller leasing av teknik som ökar bränsleeffektiviteten eller säkerheten mer än lagstadgade krav.
* Spanien har under de senaste åren haft flera system som erbjuder bidrag till operatörer, till exempel 14,16 miljoner euro Movea 2017-planen, som erbjöd stöd på 18 000 euro för inköp av bussar och lastbilar. VEA Aid Plan från 2019 kommer att fortsätta liknande hjälp inklusive bonusar som undantag från registreringsskatter.
– Vi behöver lära av varandra och ge våra medlemmar och deras nationella organisationer inom hela EU alla möjligheter som kan tänkas för att bistå dem att möta framtida krav på klimatsmarta och trafiksäkra fordon med stöd av olika åtgärder så att inte hela kostnaden hamnar på det enskilda trafikföretaget, säger Marian Raluca, ansvarig för arbetet för IRU:s passagerarkommitté på IRU:s Brysselkontor.
Sveriges Bussföretag är medlemmar i IRU och företräder Sverige inom IRU CPT genom Anna Grönlund, som är vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté.