23948sdkhjf

Tåg utmanar bilreklamen på TV

TV-reklamen domineras alltjämt av bilar medan hållbart resande aldrig syns – nu blir det ändring på det, tågoperatören MTR Express har lanserat fartfylld TV-reklam för tåg.

Tågutmanaren MTR Express lanserar en ny TV-reklam där de visar att den fart, snygga design och känsla av lyx som typiskt förknippas med bilreklam passar minst lika bra för MTR Express rödsvarta tåg. Idén till filmen kommer från produktionsbyrån Makeriet som också har producerat filmen.

Det har nu gått fyra år sen MTR Express första tåg avgick från Göteborg Central den 21 mars 2015. Med nya och bekväma tåg, noga utvalda medarbetare med passion för service och digitala lösningar var målet att erbjuda den bästa reseupplevelsen mellan Stockholm och Göteborg oavsett transportslag. I sin nya reklamfilm väljer MTR Express att ta fasta på just reseupplevelsen.

– Vi vet att våra kunder gillar våra tåg, servicen och den rymliga och omsorgsfullt designade ombordmiljön, ”nybilskänsla” är något som återkommer ofta i feedback. Vi blev direkt väldigt taggade på Makeriets idé om att gå all-in på reseupplevelsen och göra världens första ”premiumbilreklam för tåg”. Jag är verkligen supernöjd med resultatet – vi visar att man kan resa klimatsmart utan att göra avkall på vare sig bekvämlighet, fart eller design, säger Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express.

Efter att ha träffat flera produktionsbolag valde MTR Express att samarbeta med den stockholmsbaserade produktionsbyrån Makeriet.

– Att jobba ihop med MTR Express har varit väldigt roligt och kreativt från start till mål. I deras brief var de tydliga med att de ser sig som utmanare, precis som vi, och det var något vi verkligen ville ta vara på. Att vara utmanare blev därmed vår röda tråd och även deras utstickande röda färg blev en genomgående symbol, och det tycker jag vi lyckades med, säger Ville Olin, Exekutiv Producent, Makeriet. Han fortsätter:

– Vi tog oss också långt bort från den traditionella tågreklamen och fastnade vid tanken att göra en bilreklam, fast med tåget som huvudperson. En kul och kreativ hint till bilföretagen som kanske börjar känna att MTR flåsar dem i nacken. Att stå bakom en miljövänlig utmanare som MTR Express känns extra bra idag. 

Med en blinkning till senare års bilreklamer följer filmen ett MTR Express tåg och dess resenärer på en resa genom både urbana miljöer och öppna landskap. Något som också lyfts fram är de unika designdetaljerna ombord på MTR Express tåg. Filmen kommer att gå i både TV4 och digitala kanaler under 2019.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08