Volvos nya turistbuss fick pris
Volvos nya långfärdsbuss i premiumklassen lanserades 2018. Bussen har en distinkt Volvoidentitet och är designad för att vara bränslesnål, ge stabilitet vid högre farter samtidigt som den ska erbjuda en förstklassig reseupplevelse för resenärerna ombord
– Vi har designat Volvo 9900 inifrån och ut. Omtanke om föraren och passagerarna har hela tiden varit huvudfokus. Bussen har en inbjudande och komfortabel interiör och en yttre design som utstrålar säkerhet och förtroende. Vi är väldigt stolta och glada över att vårt nya flaggskepp får så mycket uppmärksamhet, säger Dan Frykholm, designchef Volvo Bussar.
Red Dot Award: Product Design är en av världens största designtävlingar. I årets upplaga tävlar fler än 5500 produkter från 55 länder. Den internationella juryn består av experter från flera discipliner. Efter mottot "På jakt efter bra design och innovation" fokuserar juryns bedömning på kriterier som innovationsnivå, funktionalitet, formell kvalitet, livslängd och ergonomi, allt enligt juryns egna uppgifter.
8 juli 2019 får alla pristagare sina certifikat vid ett event i Essen, Tyskland. En video om Volvo 9900 kommer att finnas med i utställningen "Design on Stage" i Red Dot Design Museum i Essen. Volvo 9900 kommer också att synas i Red Dot Design årsbok, på webben och i Red Dot Design-appen.
FAKTA/Red Dot Design Award
En tävling uppdelad i tre discipliner: Red Dot Award: Produktdesign, Red Dot Award: Varumärken och kommunikationsdesign och Red Dot Award: Design Begrepp. Tävlingen startade år 1955, namnet och varumärket Red Dot skapades på 1990-talet av Red Dots vd, professor Dr. Peter Zec. Sedan dess är Red Dot en etablerad symbol för hög designkvalitet. Vinnarna presenteras i årsböcker, museer och på webben.