Turistbussen kräver mer
Sveriges Bussföretag handlar inte bara om de stora jättarnas upphandlade trafik, det jobbas också intensivt med bussföretag som arbetar med beställningsresor, gruppresor och bussturism.
Därför finns sedan flera år TURBO-gruppen. De tar hand om de frågor som enkelt uttryckt rör alla former av turistbusstrafik.
En fråga som kom upp under Busstorget i Tylösand var bussbältet som är så viktigt att sätta på sig:
– Hur kan det komma sig att en buss som kostar fem miljoner har så dålig kvalitet på sina bussbälten? Det är inte bra, att de är så dåliga gör att många inte vill använda dem. Där krävs bättring, sa Johan Ekman, Ekmanresor/Flexibussitet.
– Branschen är generellt dålig på att ta betalt för det vi erbjuder, sa Helen Bergh, BK Bussresor som också lyfte frågan om de extra krav som gäller den som ska vara bussförare i en tursistbuss:
– Den föraren måste klara av att vara litet av en reseledare och även vara mycket social om det ska fungeras.
– Det vi gör handlar om upplevelseindustri, det handlar inte om persontransport. Därför kallar vi våra resenärer för gäster och jag efterlyser mer fokus på mjukvaran när det gäller bussresan, många talar bara om hårdvaran, allts själva bussen med alla dess finesser, sa Ken Forsberg, tidigare ägare av Forsbergs Buss.