Spårvagnsdebut i Lund spikad
Trafikstarten för Spårväg Lund sker i samband med tidtabellskiftet och skolterminsstarten nästa år om allt går enligt planerna. Den första spårvagnen levereras i mars 2020, resterande vagnar levereras därefter succesivt. Redan under våren kommer vagnarna att vara en naturlig del av gatubilden i Lund, då de genomgår ett omfattande testprogram.
Spårvägsprojektet i Lund, som tidigare aldrig haft spårväg, har budgetmässigt dragit iväg rejält: Det skulle klaras på 867 miljoner kronor enligt den budget som klubbades i kommunen 2017 – men redan året efter visade det sig att det behövdes mer kapital. Ytterligare 26 miljoner kronor närmare bestämt, den senaste slutsumman för spårvägslinjen är nu 850 miljoner kronor. Fördyringen anses ha orsakats av att projektet visat sig vara mer komplext att genomföra. Det kan till och med tillkomma ytterligare smärre fördyringar innan trafikstarten nästa år.
De styrande Lundapolitikerna är dock fyllda av tillförsikt inför spårvägsdebuten, trots att spårvägssågarpartiet Förnyalund, FNL, nu ingår i kommunstyret tillsammans med Moderater, Liberaler, Centern och Kristdemokraterna. FNL är fortsatt emot spårvägen i Lund medan alla andra i styret vill ha den och nu kommer den alltså allt närmare trafikstart.
Varje dag reser 40 000 människor till och från Lund. Många av dessa ska till sjukhuset, universitetet, Ideonområdet och sedermera forskningsanläggningarna samt det nya bostadsområdet i nordost, där hälften av alla arbetsplatserna i Lund finns.
– Jag ser fram emot en ökad framkomlighet på gatorna i Lund och kortare restider för Lundaborna, övriga besökare och pendlare. Tillsammans med Lunds kommun ska vi arbeta intensivt för att så många som möjligt ska välja att resa med Skånes första spårvagnar, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande.
– Med spårvägen förbättras möjligheterna för såväl Lundabor som pendlare från andra kommuner att på ett klimatsmart, säkert och snabbt sätt ta sig kollektivt inom Lund. Det förbinder och skapar stora utvecklingsmöjligheter längs hela sträckan när spårvagnar som rymmer cirka 200 personer kan ta sig från Lund C till Brunnshög på mindre än 15 minuter, säger Philip Sandberg, kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun
I Brunnshög byggs depån där underhållet av spårvagnarna ska ske. Depån kommer att bli arbetsplats för underhållspersonal, trafikledning och förare. Rekryteringen av personal är i full gång. Inför trafikstarten ska spårvagnsförare, trafikledare och drifttekniker utbildas med start hösten 2019.
– Vi har nu upphandlat och detaljplanerat sedan 2016 men äntligen händer det saker. Vagn har börjat tillverkas i Spanien, depåbygget är i full gång, hållplatserna byggs efterhand och snart börjar de kommande spårvagnsförarna sin utbildning. Från när den första vagnen levereras i mars nästa år måste allt klaffa i minsta detalj efter ett rigoröst testschema, men vi är väl förberedda, säger Håkan Henmyr, projektchef, Skånetrafiken.
Redan innan trafikstarten kommer spårvägen att ha satt sin tydliga prägel på Lund. Spåren som spårvagnarna ska trafikera är i stort sett färdigställda och till sommaren skall alla markarbeten vara klara. Därefter ska anläggningen provas och driftsorganisationen tar sedan över anläggningen under hösten
– När markarbeten för spårvägen blir klara till sommaren i år kan vi lämna gator och torg som spårvägen passerar, tillbaka till Lundaborna. Nu i juni kommer vi också att öppna den nya busshållplatsen vid Universitetssjukhuset, säger Pernilla von Strokirch, projektchef, Lunds kommun.
Det finns planer på att bygga mer spårväg i Lund, men där tänker FNL sätta hårt mot hårt: partiet säger bestämt nej till mera spårväg men accepterar motvilligt att den sträcka som nu färdigställs kommer att vara i trafik nästa år.
FAKTA/Om finansieringen
Infrastrukturen prognosticeras till cirka 850 miljoner kronor som nämnts ovan. Lunds kommun har till investeringen fått medfinansiering från staten genom Sverigeförhandlingen med 298,4 miljoner kronor och från Stadsmiljöavtalet med 74,5 miljoner kronor.
Region Skåne finansierar fordonen med 297 miljoner kronor och depån med 270 miljoner kronor. Fordonen har en avskrivningstid på 25 år (den tekniska livslängden är längre). Depån har en avskrivningstid på 40 år.