Svag krona - chans för turismen
Svenskarna må gnälla om sina egna fördyrade utlandsresor men den svaga kronan i kombination med klimatdebatten är guld för den svenska besöksnäringen. Regeringen har fattat galoppen och tycker också att Sveriges potential ska utnyttjas bättre, därför satsas 10 miljoner kronor på turism och en ny nationell strategi ska tas fram för att få fart på branschen.
I en debattartikel i SvD lyfter näringsminister Ibarhim Baylan (S) både miljonsatsningen och den nya nationella strategin vikt för att ta tillvara den chans som Sverige som billigare besöksmål utgör.
Just den nationella strategin var ett förslag som lanserades redan 2017 i den statliga utredningen ”Ett land att besöka”. Den utredningen kom stora delar av den svenska besöksnäringen att gilla liksom Sveriges Bussföretag som huvudsakligen gav tummen upp i sina olika remissvar.
– Det är ett mycket bra initiativ från regeringen, förhoppningsvis öppnar det nya möjligheter för turistbussen som många gånger är en förutsättning för att locka fler besökare till destinationer runt om i Sverige, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, regeringens utspel om en ny nationell strategi för en växande besöksnäring.