23948sdkhjf

Tappade hälften av kunderna

Trots ett tufft år ser Skånetrafiken positivt på framtiden – trots att hälften av resenärerna försvann under pandemin.

Bara hälften av de skåningar som reste kollektivt förra året finns i dag ombord på Skånetrafikens bussar och tåg – och Skånetrafikens samlade resultat ligger nästan 700 miljoner kronor under budget. Men trots tuffa tider är Skånetrafiken redo för att välkomna resenärerna tillbaka i takt med att pandemin ebbar ut.

– Det är fantastiskt bra att Skåningarna har tagit till sig Folkhälsomyndigheternas rekommendationer och bara rest när de verkligen behöver. Det är vi stolta över. Men så fort pandemin klingat av är vi redo att ta emot dem i kollektivtrafiken igen. Det är utan tvekan det mest hållbara sättet man kan resa på, säger Ulf Welin, tf trafikdirektör på Skånetrafiken.

Att Skåningarna lagt om sina resvanor syns tydligt. Skånetrafikens intäkter ligger 1 151 miljoner lägre än budget och det samlade resultatet är efter november är 695 miljoner lägre än budget. För november månad har Skånetrafiken ca 51 procent minskat resande med tåg och 49 procent minskat resande med buss jämfört med november 2019. Det framgår i Skånetrafikens månadsrapport för november 2020.

Nyligen offentliggjordes att Skånetrafiken mottagit ett statligt stöd på 469 miljoner kronor. Stödet gäller för förlorade biljettintäkter jämfört med 2019 mellan 1 mars och 30 juni och är drygt 100 miljoner kronor mer än vad Skånetrafiken förväntat. Då uttalade trafikdirektören:

– Det är det är glädjande att vi får full kompensation för månaderna mars till juni. Det kompenserar för våra förlorade intäkter i början av pandemin. Men vi kan också konstatera att det inte räcker för att kompensera för resten av året. Vi har fortfarande ett resande som ligger på ungefär hälften mot föregående år, säger Ulf Welin.

För att Skånetrafiken fortsatt ska kunna erbjuda kollektivtrafik i samma utsträckning som nu krävs att intäkterna stiger och att resandet kommer att öka fram över. Så redan nu ser Skånetrafiken på hur resandemönstret kommer att påverkas i åren framöver och arbetar på att ta fram erbjudanden som passar både den som pendlar varje dag och de som fått nya resmönster som konsekvens av pandemin.

– Även efter pandemin tror vi att ”det nya normala” innebär att man fortsatt växelvis jobbar både hemifrån och på kontoret. Då kan man behöva resa annorlunda. Vi jobbar på nya biljetterbjudanden som passar det nya sättet att arbeta och resa. Det kommer göra det attraktivt för våra kunder att komma tillbaka till oss, sägerr Pernilla Lyberg, verksamhetschef försäljning och marknad på Skånetrafiken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11