Göteborg får en ny elfärja
Den nya färjan som nu beställts kommer att börja köra över Göta älv under 2022 och gör att Västtrafik tar ytterligare kliv för att ställa om till en mer hållbar trafik.
Sedan tidigare trafikerar redan tre båtar av samma modell över Göta älv, där den som heter Elvy även har elhybriddrift. Nu väljer Västtrafik att utnyttja en option i ett befintligt avtal för att köpa ytterligare en färja.
-- Vi har haft väldigt goda erfarenheter av vår tidigare elhybridfärja så det känns helt rätt att nu skaffa en till. Då allt fler kommer att bo och arbeta vid älven är det viktigt att vi redan nu stärker trafiken inför framtiden. Att då välja ett mer hållbart alternativ för båttrafiken i centrala Göteborg känns helt självklart, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.
Varvet som bygger båten heter Uudenkaupungin Työvene Oy och ligger i Finland. Västtrafik har tidigare upphandlat båtarna Älvfrida och Älveli inom det avtalet. I det fanns även option på ytterligare två båtar, där Elvy var den första.
Den nya färjan kommer levereras med ett förbättrat batteripaket. Det innebär att båten kommer att kunna köra med eldrift en timme längre jämfört med Elvy, vilket ger större miljövinster. När batteriet tar slut laddas det med hjälp av dieselgeneratorer under gång eller med el vid kaj. Med sin eldrift minskar den nya älvskytteln utsläppen av koldioxid, kväveoxider och partiklar med två tredjedelar. Batterierna kan laddas med förnybar el från vindkraft och vattenkraft.
I framtiden kommer resandebehovet över älven öka till följd av fler bostäder och verksamheter i området. Investeringen i en ny färja gör det då möjligt för fler att kunna resa kollektivt. Hur den nya färjan ska trafikera över Göta älv är ännu inte helt bestämt.
FAKTA/Elhybridfärjan
-
Dimensioner: 33 meter lång och 9 meter bred
-
Hastighet: 11 knop
-
Antal passagerare: 298
-
Antal cyklar: 80