23948sdkhjf

SL:s bussdepåer snart redo för el

Nu väntar ett digert arbete med att förbereda SL:s bussdepåer för el.

När nya trafikavtal rullar igång i Stockholm de närmaste åren så är det elbussar det handlar om. Inför trafikstarterna görs nu SL:s bussdepåer redo för el, först ut är Nybodadepån och Gubbängendepån. 

I kommande trafikavtal för Huddinge, Botkyrka och Söderort ställs krav på att det till en början ska vara 120 bussar som går på el. För att det ska vara möjligt rustas nu bussdepåerna i Nyboda och Gubbängen för helt eldrivna fordonsflottor i framtiden. Igår 24 januari beslutade trafiknämnden om en investering om totalt 54 miljoner kronor till en uppgradering av Nybodadepån. Sedan tidigare är uppgraderingen av depån i Gubbängen är beslutad till en kostnad om 42 miljoner kronor.

Trafiknämnden har också tagit beslut om att börja planeringsfasen för att anpassa bussdepån i Råsta i Sundbyberg. Det är även beslutat om planering av ombyggnation av Lundadepån i Spånga. I avtalsområdena Bromma, Sollentuna, Solna och Sundbyberg ska minst 80 procent av trafiken ske med el. Beslut om vem som får köra trafiken i området tas under 2023.

Enligt det nya avtalet för busstrafiken i Nacka och Värmdö kommer elbussarna ha sin huvudsakliga laddplats i depån i Björknäs. Enligt den upphandling som gjorts kommer trafikentreprenören själv ansvara för att upprätta nya laddplatser samt anläggningen för att förse laddplatserna med el.

Upphandlingarna för Nacka och Värmdö samt Huddinge, Botkyrka och Söderort har överprövats till Kammarrätten och därför kan det ske förändringar i det som beskrivs ovan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064