Underhållsskulden uppe i 113 miljarder vid 2033
Rapporten Hur underhållsskulden på Sveriges vägar och järnvägar påverkar näringslivet framgår det att underhållet har nedprioriteras i decennier som leder till att kapaciteten, trafiksäkerheten och tillgängligheten blir sämre medan skador, förseningar och framkomlighetsbegränsningar bli fler.
Bland annat har Ramboll beräknat att det eftersatta underhåller kommer att fördubblas mellan 2015 och 2033, från 59 till 113 miljoner kronor, det är det som kallas underhållsskulden.
I rapporten framgår det att under 2023 kommer underhållsskulden på väg och järnväg uppgå till 77,5 miljarder.
Underlaget i rapporten är bland annat intervjuer från åtta företag från olika branscher, tre regioner och tre handelskammare utspridda över landet, tre medarbetare från Trafikverket samt en representant från besöksnäringen. Intervjuerna har resulterat i det analytiska ramverk som beskriver hur näringslivet påverkas och begränsas av underhållsskulden.
Rapporten i sin helhet kan du ta de av här.