Toppmöte för spårbilsprojekt
Infrastrukturminister Åsa Torstensson och Banverkets generaldirektör Minoo Aktarzand bevistade invigningen av en mobil spårbilsstation i Stockholm i dagarna.
Det handlar om en nationell turné där spåbilskonceptet ska visas upp på några nyckelplatser i landet. Efter Stockholm flyttas stationen till Åre som vintertid är belamrat av taxibilar och privatbilar – här skulle ett spårbilssystem kunna lösa många de flesta persontransportbehoven, tror entusiasterna.
Den mobila spårbilsstationen består av en futuristisk stationsbyggnad och en spårbil från Vectus. Bilen kan inte köras, men bredvid själva stationen finns en biosalong där en animerad film visar hur det skulle se ut och kännas att åka spårbil i Åre – där hela anläggningen ska visas upp härnäst.
Efter Åre kommer spårbilsstationen tillbaka till Stockholm igen för att visas upp under Sveriges ordförandeskap i EU. Därefter blir det Göteborg och så småningom är det meningen att stationen ska visas upp på det internationella miljömötet i Köpenhamn i december.
Banverket har i uppdrag att förprojektera pilotbanor för spårbilar på tre platser i landet. Resultatet ska ligga till grund för beslut att kanske bygga en första bana för resenärer. Förutom Åre har det spekulerats om pilotprojekt med spårbilar litet var stans i Sverige: Södertälje, Värmdö, Sigtuna eller Botkyrka är några av de orter som kan komma i fråga.
– Vi hoppas det här blir till mer än en snygg vision. Vi vill att den första banan byggs snarast i Stockholms län. Här är det störst problem med trängsel och luftföroreningar. Vi behöver komplettera dagens t-bana, pendel och tvärbana med innovativ kollektivtrafik som kan locka över fler bilister till SL, säger Raymond Wigg (MP) oppositionslandstingsråd och en varm anhängare av spårbilar.
Vad kostar det att bygga spårbilssystem?
Enligt något osäkra beräkningar cirka 80 miljoner kronor per kilometer vilket i så fall är dramatiskt mycket billigare jämfört med en kilometer tunnelbana. Om 80 miljoner kronor per kilometer verkligen håller så är spårbilssystemet också billigare per kilometer än både pendeltåg och spårväg. Banorna är tänkta att anläggas på stolpar ovanför eller bredvid befintliga vägar varför det inte går åt särskilt mycket markyta vilket tar ner priset. Likaså är vagnarna förarlösa vilket också gör driften jämförelsevis billigare, allt enligt spårbilsentusiasterna.