UITP på spåret i Wien
Bombardier är ett av de stora bolag som presenterar innovativa lokaltrafiklösningar på UITP World Congress i Wien just nu. Det handlar bland annat om nya spårvägslösningar.
Bombardier presenterar en rad innovativa lösningar under kongressen, som samtliga möter de krav på effektivitet och miljöhänsyn som ställs på kollektivtrafik i växande stadsområden.
Här ett axplock av vad Bombarier visar på UITP World Congress i Wien:
* Bombardier Flexity 2 . Den senaste versionen av Bombardiers populära spårvagnar som bygger på Flexity-plattformen. Nytt för Flexity 2 är boggien Flexx Urban 3000 som tillåter låggolv i hela spårvagnen, samtidigt som det är en robust, bekväm och kostnadseffektiv lösning, enligt Bombarier. Flexity 2 är också utrustad med en ny kaross som enligt tillverkaren nu har ett förbättrat korrosionsskydd, förbättrade passagerar- och förarutrymmen, samt en ny anläggning för luftkonditionering. Förutom allt detta kan den nya spårvagnen också utrustas med Bombarier Primove som är ett system för trådlös energiöverföring, utan luftledning eller strömskena (som TRAFIKFORUM och rt-forum.com rapporterade om redan i höstas).
* Talent 2 och Spacium 3.O6 . Talent 2 är den senaste generationens pendeltåg, med hög komfort, luftkonditionering, modernt informationssystem och hög flexibilitet för att möta skiftande trafiksituationer. SPACIUM 3.O6, som ursprungligen utvecklades för Ile-de-France-regionen i Paris, är ett tåg med extra breda vagnar som rymmer lika många passagerare som ett dubbeldäckat tåg, men som bibehåller den enkeldäckade tågets fördelar för passagerarflöde och tillgänglighet.
* ECO4 , en uppsättning tekniska lösningar från Bombardier med fyra gemensamma hörnstenar: energi, effektivitet, ekonomi och ekologi. Flera av lösningarna finns utställda i Bombardiers monter på UITP.