Gold of Lapland syntes i Tyskland
Sveriges turistorganisation, Visit Sweden, anordnade i juni en workshop i Frankfurt am Main där etablerade och nya researrangörer från den centraleuropeiska marknaden bjudits in för att träffa svenska säljare. I år deltog 38 köpare från Tyskland, Holland, Belgien, Ungern och Schweiz som alla har eller kommer att ha Sverige i sitt utbud. Det är oftast ett effektivt sätt för de svenska destinationer som är intresserad av dessa marknader att mötas och skapa kontakter.
Bland de över 40 svenska destinationerna som deltog var många från norra Sverige en av dem var Gold of Lapland en destination i norra Västerbotten.
Varför deltog ni på Swedish workshop?
- Vi har under de senaste åren sett en stabil ökning av gästnätter från Tyskland och Holland och även från Schweiz, säger Karin Fällman destinationsansvarig på Gold of Lapland. En del av våra företags produkter har redan tagits upp hos arrangörerna i deras resekataloger och på deras hemsidor och vi tror på att fler är intresserade.
Vad lyfte du fram till de utländska arrangörerna?
- Det är korta och intensiva möten och de företag som jag berättade om i år var Vildmarksgruvan i Varuträsk, Svansele vildmarkscenter, Lycksele flygplats, Lycksele djurpark, Stiftsgården, Hotell Källan och Malå Hotell, säger Karin. Nu följer vi upp dessa möten för att skapa möligheter för försäljning och visningsresor för arrangörerna som vill se anläggningarna, avslutar Karin.