Europas turistindustri till Göteborg
15-16 juni genomförs City Break Exhibition och European Cities Marketing i Göteborg.
Nästan 300 utställare och köpare är i Göteborg, bland dem några av de allra största researrangörerna i Europa, till exempel Thomas Cook, Expedia, Gullivers Travel Associates och Jacob online. Under de två dagarna på Svenska Mässan arrangeras en workshop med inbokade möten. Säljarna representerar 80-talet europeiska städer, plus ett stort antal transportörer, hotell och anläggningar, både lokala, nationella och europeiska.
- Vi har fått hit några av de viktigaste och största researrangörerna som säljer paketerade storstadsresor. Så att de kan göra affärer med våra hotell och anläggningar. Nu är vi också särskilt prisvärda, med en valutakurs som ger turisterna mer i plånboken när de kommer hit, säger Lennart Johansson, Göteborg & Co.
Den 17 - 19 juni arrangerar European Cities Marketing sin stora årliga kongress. Det är en samarbetsorganisation för 130 städer i drygt 30 länder. Deltagarna kommer att få ta del av det senaste inom turismforskning, trender och analyser. Föredragshållarna är framstående forskare från universitet i Bonn, Edinburgh, Queensland och från Handelshögskolan i Göteborg.