23948sdkhjf

Nu är järnvägen öppen!

Marknaden för järnvägstrafik är nu öppen för alla sedan det statliga monopolet upphört. Fler tågoperatörer kommer från och med nu att rulla på spåren.
Med anledning av att riksdagen den 16 juni beslutade att bifalla regeringens proposition Konkurrens på spåret där kärnan är att SJ AB:s ensamrätt att utföra persontrafik på det statliga järnvägsnätet upphävs, har regeringen beslutat om ändringar i järnvägsförordningen.

– Det här kommer att innebära att vi får fler tågoperatörer på spåren och därmed ett större utbud under helger och veckoslut. Allt i syfte att förbättra för resenären, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson .

Regeringen gör det möjligt för andra tågoperatörer än SJ AB att utföra helg- och veckoslutstrafik från och med den 1 juli i år. Veckoslutstrafik definieras som tågtrafik med tidigaste avgångstid fredagar klockan 12.00 och senaste avgångstid söndagar klockan 24.00. För storhelger blir tidsintervallet betydligt längre, till exempel under jul och nyår i år då andra än SJ AB får köra tåg från och med den 23 december klockan 12.00 till och med den 10 januari klockan 24.

– Vi gör det här för att det ska bli bättre för resenärerna. Det som är bra för resenären är också bra för miljön. I takt med att resenärerna blir mer och mer nöjda med tågresan kommer de i allt högre grad att lämna bilen hemma och ta tåget istället, säger Åsa Torstensson.

Välinformerade konsumenter är en förutsättning för att konkurrensen ska fungera. Enligt riksdagens beslut om ny järnvägslag ska därför alla som driver tågtrafik lämna information om sitt utbud till ett gemensamt system för trafikantinformation. Regeringen ger nu i järnvägsförordningen Banverket mandat att efter samråd med Rikstrafiken och Konkurrensverket meddela föreskrifter om sådan information.

Öppningen av marknaden för persontransport på järnväg är en viktig reform. Det är därför viktigt att dess effekter följs upp och utvärderas. I förordningen ges därför Transportstyrelsen i uppdrag att följa och utvärdera utvecklingen på marknaden för persontrafik på järnväg. Transportstyrelsen får även rätt att utfärda föreskrifter om järnvägsföretagens skyldigheter att lämna uppgifter.

– Ett kund- och resenärsperspektiv ska genomsyra även det fortsatta reformarbetet, säger Åsa Torstensson.

Arbetet med att reformera järnvägsmarknaden är inte slut i och med genomförandet av förslagen i propositionen. Tvärtom, Näringsdepartementet fortsätter att se över järnvägsmarknadens olika delar, dess funktionssätt, aktörernas roller och mandat, etc. Nya reformförslag kan till exempel bli aktuella i samband med en kommande proposition om ny lagstiftning på kollektivtrafikområdet nästa år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063