Miljardavtal till Volvo Bussar
Volvo Bussar får ett avtal värt 1,3 miljarder kronor gällande bussar till Shanghai i Kina. Staden behöver 1 500 nya bussar till den världsutställning som genomförs 2010.
– En utökning och modernisering av busstrafiken är en viktig del av satsningen. Det handlar dels om att höja standarden på bussflottan genom att köpa fler Volvobussar och dels en kraftfull satsning på miljövänliga bussar från vårt dotterbolag Sunwin Bus, ett joint venture-företag där Volvo Bussar äger hälften och Shanghai Automotive Industri Co äger hälften, säger Lars Blom , chef för Volvo Bussars verksamhet i Kina.
Av ramavtalets 1500 bussar beräknas ca hälften vara Volvobussar av modellerna Volvo B7RLE och Volvo B6R och resten av märket Sunwin. Bland Sunwinbussarna finns såväl vanliga dieselbussar som hybridbussar, elektriska bussar som laddas på natten och bussar utrustade med superkapacitatorer som laddas på hållplatserna när passagerarna stiger av och på. Ramavtalet innebär att Bashi Group gör avrop mot detta varje månad. Hittills har företaget beställt cirka 300 av bussarna och målet är att samtliga 1 500 bussar skall vara beställda och levererade innan världsutställningen startar.
– Det är uppmuntrande att kunderna i Shanghai är så nöjda med den kvalitet som vi på Volvo Bussar och Sunwin Bus levererar att de återkommer till oss med nya order. Vi har också förhoppningar om att få ytterligare order i den satsning på bussar som nu görs i Shanghai, säger Lars Blom.
Komponenterna till Volvobussarnas chassier packas i fabriken i Borås och skickas till fabriken i Shanghai. Där monteras chassierna och den kompletta bussen byggs. I samma fabrik tillverkas också de lokala Sunwinbussarna.