23948sdkhjf

Förare bör lära sig hantera konflikter

Hälften av alla bussförare är oroliga för att bli utsatta för hot och våld. Som en följd av det har konsulten Alexander Tilly i över ett år utbildat förare runt om i Sverige i konflikthantering. Det ger resultat.
Bussförare är en av de mest utsatta yrkesgrupperna i samhället vad gäller hot och våld. Värst drabbade är förare i storstäder som kör helgnätter. I samband med dessa turer möter föraren ibland personer som är påverkade av alkohol och droger vilket innebär ett nedsatt omdöme och större risk för konflikter.
För att göra dessa förare bättre på att hantera och undvika hotfulla situationer utbildar den ideella föreningen Prevent förare i konflikthantering. Prevent ägs gemensamt av Svenskt Näringsliv, LO och PTK och bakom projektet står arbetsmarknadens parter inom bussbranschen. Projektet finansieras av AFA Försäkring och projektledare är Monica Lörnbo på Prevent.
– Vårt mål är att utbilda 200 personer som har någon form av kontakt med bussbranschen. Alla deltagare får en och en halv dags utbildning och efter det ska deltagarna i sin tur utbilda sammanlagt 6 000 busschaufförer över hela landet. Det är höga krav på deltagarna men jag har bara hört positiva kommentarer om utbildningen, säger Monica Lörnbo.
Som utbildare har Prevent anlitat konsulten Alexander Tilly som har erfarenhet av att arbeta i ett utsatt yrke. I många år arbetade han som dörrvakt i Stockholm vilket innebar att han ständigt hamnade i hotfulla situationer.
– Men jag hanterade allt på fel sätt på den tiden. Jag trodde att det bästa och snabbaste sättet att lösa problem var att kasta ut folk. Jag var mycket yngre än de andra vakterna och märkte snabbt att jag fick mest uppskattning när jag var tuff och tog till våld. Att stå och snacka med en person i en kvart och sedan skaka hand sågs som mesigt.
Alexander berättar att han till slut sökte sig till konflikter och fick fördomar mot fulla människor och unga invandrarkillar.
– Vändningen kom när en god vän återvände till Sverige efter att ha bott utomlands i några år.
Han kände inte igen mig och mitt beteende vilket fick mig att inse hur mycket jag hade förändrats som person. Samtidigt började jag utbilda mig till psykolog och under utbildningen lärde jag mig att vi människor kan undvika problem genom att styra vårt eget beteende. Jag förstod att många av de problem som hade uppstått berodde på mig och mina kollegor.
Idag arbetar Alexander som legitimerad psykolog och konsult på bland annat polishögskolan i Stockholm.
– Till skillnad från mig och mina forna kollegor söker sig inte bussförare till hotfulla situationer. Men genom att reflektera över sitt eget beteende kan förarna öka sin handlingsberedskap inför konflikter som kan uppstå i tjänsten. Jag vill lära förarna att lyssna aktivt på passagerarna och tolka signaler. Uppstår det en hotfull situation underlättar det om förarna är medvetna och kan kontrollera sig själva. Vi sänder omedvetet ut fientliga signaler och höjer vi dessutom rösten kan det bli en kamp som båda försöker vinna. Istället ska du ge personen alternativ och få han att känna sig bekräftad, berättar Alexander under en av utbildningens pauser.
Upplägget ser oftast likadant ut. På förmiddagen samtalar deltagarna i grupp om sina egna erfarenheter. Efter det presenterar Alexander några modeller för konflikthantering. Till sist visas ett urval av filmade scener som Prevent har tagit fram i samarbete med en referensgrupp inom bussbranschen. Filmerna är till för att väcka diskussioner och visa deltagarna konkreta exempel på olika situationer som kan uppstå. Eftersom deltagarna ska utbilda sina kollegor är det viktigt att de har en förmåga att lyssna och har intresse för människor och språket.
– Konflikthantering handlar mycket om nyanser i språk och att känna av stämningen. Innan utbildningen startade gjorde vi därför en kravprofil på deltagarna. Det är också en fördel om man har någon sorts pedagogisk vana och är bekväm i att leda diskussioner med sina kollegor. Och det verkar som om de flesta av deltagarna har haft någon sorts vana att prata med människor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078