Strategisk plan för besöksnäringen
Arbetet kommer att ske under det kommande året och en strategisk plan presenteras försommaren 2010. Projektledare är Dennis Bederoff, med ordinarie befattning som ansvarig för turismfrågor på Tillväxtverket.
Satsningen syftar till att tillsammans med alla relevanta aktörer i den svenska besöksnäringen identifiera de strategiskt mest centrala utvecklings- och insatsområdena för ökad tillväxt inom svensk besöksnäring, samt att initiera praktiska utvecklingsprojekt och satsningar kopplat till dessa områden.
- Efter många år med en strategi för besöksnäringen på vår politiska önskelista tar vi saken i egna händer, säger Magnus Nilsson, styrelseordförande i Svensk Turism AB, som är näringens ägarbolag i mellan stat och näringsliv hälftenägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden.
- Vi vill utifrån näringens förutsättningar och behov, tillsammans med alla dem som verkar i och kring näringen, skapa en samsyn på vad som behöver göras och hur vi kan göra det. Näringen har ett stort eget ansvar för utveckling. Därtill måste de statliga resurser som läggs på turism i högre grad än idag användas på ett sätt som har stöd i och gynnar näringen som helhet, fortsätter Magnus Nilsson.
Besöksnäringens sysselsätter över 160 000 människor räknat i helårsverken, fördelat på närmare 200 000 medarbetare. Näringen omsätter 240 miljarder kronor och har ett exportvärde på 90 miljarder. Men utvecklings- och tillväxtpotentialen är alltjämt kraftfull. Sverige som resmål kan utvecklas och sin öka konkurrenskraft betydligt.
Som projektledare för strategiarbetet har engagerats Dennis Bederoff, som under perioden tar tjänstledigt från rollen som ansvarig för turistnäringsfrågor på Tillväxtverket.
- Det är ett spännande och roligt uppdrag. Jag har jobbat många år med turismfrågor, och varit engagerad i tidigare program för näringen. Den här gången vill vi fokusera på affärsmässighet och handling. Vi ska inte göra en hyllvärmare utan skapa ett levande arbete med delaktighet som utgångspunkt, säger Dennis Bederoff.