Miljardsatsning på biogas
Östgötatrafiken köper gas till länets kollektivtrafik för 1,5 miljarder kronor av Svensk Biogas. Målet är att all kollektivtrafik ska köras på förnyelsebara drivmedel år 2015.
– Den här överenskommelsen är positiv både för miljön och för regionen. Vi tar nu ett stort steg mot vårt mål att köra all vår trafik på förnyelsebara bränslen år 2015, säger Leif Johanson , vd vid Östgötatrafiken.
– Miljönyttan för Östergötland är bland annat en minskning av koldioxidutsläppen med cirka 24 000 ton årligen. Biogas är ur miljösynpunkt det bästa tillgängliga fordonsbränslet som finns på marknaden, säger Christer Setterdahl , vd för Svensk Biogas.
Svensk Biogas levererar för närvarande ca 3,1 miljoner kubikmeter biogas per år till kollektivtrafiken, huvudsakligen till bussar i Linköping. Från och med 2011 ska Svensk Biogas leverera drygt 10 miljoner kubikmeter biogas till Östgötatrafiken.
– För oss är det mycket viktigt att hela kedjan har bra miljöstatus. Därför är biogas producerat så nära vår trafik som möjligt, bra ur många perspektiv. Vi får korta leveranssträckor av drivmedlet och därmed en mindre miljöpåverkan än om vi skulle köpa drivmedel från andra håll av landet eller världen. Dessutom skapas arbetstillfällen lokalt och regionalt, säger Leif Johanson.
Svensk Biogas levererar ett fordonsbränsle som produceras i regionen av avfall och restprodukter från regionen. Restprodukten från biogastillverkningen blir ett certifierat biogödsel som ersätter importerat handelsgödsel. Avtalet mellan Östgötatrafiken och Svensk Biogas är värt drygt 1,5 miljarder kronor och därmed en storaffär för Svensk Biogas som nästan kommer att tredubbla sin verksamhet inom de närmaste åren. Svensk Biogas kommer att investera cirkaa 120 miljoner kronor i produktion och distributionsanläggningar under åren 2009 till 2011.
Köpare av den avtalade gasen är Östgötatrafikens trafikentreprenörer. För Östgötatrafiken innebär det nya avtalet att leverans av förnyelsebara drivmedel är garanterade till ungefär hälften av kollektivtrafikens fordon. I och med begränsad tillgång av biogas utanför de större tätorterna, diskuteras därför fler alternativa drivmedel till den övriga trafiken.