SJ varslar 2 anställda
SJ AB lämnade den 23 juni in varsel om uppsägningar på grund av arbetsbrist. Omkring 200 medarbetare beröras av beslutet från och med september.
Inom SJ pågår ett arbete för att stärka konkurrenskraften och öka effektiviteten. Behovet av ökad konkurrenskraft har två orsaker; samtidigt som lågkonjunkturen påverkar resandet negativt är SJ på väg in i en marknadssituation där den interregionala persontrafiken på järnväg avregleras.
För att bibehålla en god konkurrenskraft har SJ:s ledning beslutat att minska sina påverkbara kostnader med 15 procent under perioden 2009-2010, vilket motsvarar 650 miljoner kronor. SJ AB har tydligt identifierat effektiviseringsbehoven och har en plan för långsiktigt hållbara åtgärder.
– Under våren har ett intensivt arbete pågått för att så långt det är möjligt lösa situationen via pensionserbjudanden, tjänstledigheter, uttag ur övertidsbanken med mera. Det räcker tyvärr inte helt och vi har därför för avsikt att varsla cirka 200 medarbetare. Det är viktigt att påpeka att det inte handlar om uppsägningar i det här läget, SJ:s strävan är att uttömma alla andra möjligheter, innan vi beslutar om uppsägningar. Vi arbetar tillsammans med de fackliga organisationerna för att komma fram till bästa tänkbara lösningar, säger Elisabeth Lindgren.
Beslut om eventuella uppsägningar kommer att tas i september.