23948sdkhjf

Fördubbling ett måste!

Kollektivtrafiken måste fördubblas – om det var de bägge generaldirektörerna Minoo Akhtarzand och Lena Erixon, Banverket respektive Vägverket, helt eniga om under Almedalsveckan.
Under seminariet ”I huvudet på infrastrukturens generaldirektör” som arrangerades av Västsvenska industri- och handelskammaren fick infrastrukturens generaldirektörer fritt redogöra för vad de helst ville få ut av sina respektive verk under den närmaste framtiden. Mycket kom att handla om kollektivtrafikens nödvändighet för att klara miljö- och klimatkraven.

Svensk Kollektivtrafiks vd Charlotte Wäreborn Schultz fick ett rejält stöd när hon som deltagare tog upp fördubblingsarbetet – att kollektivtrafikens andel av persontransporterna ska fördubblas till 2020. I en handuppräckning visade en förkrossande majoritet av seminariedeltagarna att de ville se fördubblingsmålet uppnått. Såväl Minoo Akhtarzand som Lena Erixon lyfte händerna i vädret.

Det stödet för att kraftigt öka kollektivtrafiken har en konkret bakgrund i de båda generaldirektörernas verksamhetsproblem. Exempelvis så kan problemen med vägträngsel inte byggas bort, det räcker inte att öka investeringarna vägarna till och omkring storstäderna i Sverige, enligt Lena Erixon:

– Att investera mer i nya vägar leder till ökad biltrafik enligt alla studier. Därför räcker det inte med att bygga bort trängselproblemen, det måste till andra lösningar och ett annat tänkande. Här kommer kollektivtrafiken in, det krävs att fler väljer att resa kollektivt för att storstäderna ska klara trafikproblemen.

När det gäller den nyligen avreglerade järnvägen så råder det brist på el för de behov som gäller i dag.

– I dag gör järnvägen av med totalt 2,8 TWh el per år, vilket är en mycket liten del av samhällets elanvändning. Vi behöver nu fördubbla elförsörjningen till järnvägen för att klara de behov av person- och godstrafik som gäller nu. Och det kan vi klara, dessutom är all el vi använder förnyelsebar el, vi köper ingen el från kolkondenskraftverk, då skulle ju hela miljönyttan gå om intet, säger Minoo Akhtarzand.

Minoo Akhtarzand anser att mycket gjorts för järnvägen inom projektet Kraftsamling som genomförts på flera håll i landet. När det gäller Kraftsamling Mälardalen så har det lyft pendeltågstrafiken till en mycket högre punktlighet än vad som var fallet för några år sedan.

– Vårt Kraftsamlingsarbete i Mälardalen har kraftigt höjt SL:s popuäritet, säger Minoo Akhtarzand med viss stolthet.

Lena Erixon påpekade också att den nödvändiga satsningen på ökad kollektivtrafik kommer att kräva en omdisponering av städernas vägnät till kollektivtrafikens förmån. Så har redan skett men det kommer att krävas mer, anser hon. Bland annat tror Lena Erixon att BRT (Bus Rapid Transit) kan bli stort i många större svenska städer i framtiden.

– Om vi går in för BRT kommer naturligtvis ännu mer av gatornas utrymme att gå till den trafiken som brukar beskrivas som tåg på gummihjul, säger Lena Erixon.

I fråga om framtida lösningar som spårbilar och ITS, intelligenta transportlösningar, så uppvisar bägge generaldirektörerna en försiktig positivism: Medan Minoo Akhtarzand tror på spårbilar i kommersiell drift inom ett par år så påpekade Lena Erixon att Vägverket redan infört flera ITS-lösningar som används i dag.

Den knepiga frågan är ändå finansieringen av allt det som alla verkar vilja ha inom framtidens kollektivtrafik. I det sammanhanget efterlyser Minoo Akhtarzand samma modell som gäller i det privata näringslivet – lånefinansiering och projektfinansiering. På det sättet skulle många projekt kunna genomföras snabbare och effektivare, tror hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078