23948sdkhjf

Roslagsbanan till Arlanda?

För att minska koldioxidutsläppen planeras den smalspåriga Roslagsbanan att förlängas till Arlanda flygplats. Det handlar om 14 kilometer nya spår för flera miljarder kronor.
Enligt Ingemar Nilsson, vd på Roslagståg AB som kör Rosagsbanan åt SJ handlar det om att förlänga Roslagsbanan från Molnby till Arlanda med dubbelspår och angöra Arlanda vid Sky City. Bakgrunden till de här tankarna är att flygresenärerna från nordöstra Stockholm mycket oftare tar bilen till Arlanda än andra invånare i Storstockholm. Alternativen är helt enkelt för dåliga, i praktiken får de flesta först ta sig in till Stockholms city för att därifrån resa till Arlanda med buss eller tåg.

Det blir dock lättare att åka kollektivt till Arlanda över huvud taget framöver: Dels öppnas fler möjligheter att ta tåget till Arlanda genom att SL:s pendeltåg kommer att svänga in till Arlanda om planerna går igenom. Dessutom aviserar nu SL:s ordförande Christer G Wennerholm (M) ännu en tågförbindelse, nämligen smalspåriga Roslagsbanan till Arlanda.

Enligt SL:s ledning kan pendeltåget komma att gå till Arlanda inom två år – hur lång tid det kan ta om och när en förlängd Roslagsbana går till storflygplatsen är dock mera osäkert. Det handlar om ett omfattande projekt där uppköp av mark med de därvid följande juridiska processerna ingår. Christer G Wennerholm konstaterar att det behövs bättre kollektivtrafik från Stockholms nordostsektor till Arlanda. Det finns visserligen bussförbindelser till flygplatsen från Danderyd, Täby och Vellentuna, men SL:s ordförande tillika trafiklandstingsrådet inser att de inte klarar resenärernas krav.

När skulle då en förlängning av Roslagsbanan till Arlanda kunna bli verklighet? Enligt Ingemar Nilsson skulle det dock kunna ske inom en inte alt för avlägsen framtid: Om alla beslut fattas effektivt kan spaden sättas i backen om ungefär fem år, tror han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109