23948sdkhjf

Spårväg då ökar markpriserna!

I våras inleddes utbyggnaden av Norrköpings spårvägar. Det har redan visat sig att markpriserna ökat där den nya spårvägen kommer att dras fram vilket ger pengar till kommunen.
Norrköpings spårvägar firade hundraårsjubileum för några år sedan. Alltjämt är den ryggraden i kommunens kollektivtrafik men det fanns en tid då det hängde på håret att den lades ner. Men till skillnad från andra före detta svenska spårvägsstäder valde Norrköping att behålla spåren – ett beslut som då var omstritt men som ingen ångrar i dag.

– Det råder i det närmaste total politisk enighet om att Norrköpings spårvägar ska vara kvar och utvecklas. Och nu bygger vi alltså ut nätet för första gången på 40 år, säger Eva Andersson (S) kommunalråd i Norrköping. Hon deltog på seminariet Framtidens stadstrafik under Almedalsveckan, ett seminarium som arrangerades av Swedtrain och Teknikföretagens branschgrupper.

Den nu aktuella utbyggnaden av spårvägen i Norrköping visar sig påverka markpriserna redan innan den är byggd – något som har förutsagts av bland andra analysföretaget Trivector som också fanns på plats under flera av Almedalens trafikinriktade seminarier. För Norrköpings del innebär det att kommunen nu får mer pengar för samma mark i dag sedan utbyggnaden av spårvägen påbörjats.

– Det här är en faktor att räkna med. Jag skulle vilja säga att Norrköpings kommun inte har råd att lägga ner spårvägen ens om vi vilja göra det. Här har vi den renaste kollektivtrafiken man kan tänka sig, vi driver nämligen spårvägen med el från Motala ström, grönare kan det knappast blir, säger Eva Andersson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093