23948sdkhjf

Kollektivkoll i Limburg

I nederländska Limburg leds all kollektivtrafik av en enda ledningscentral – tåg, buss och taxi samverkar i ett effektivt och flexibelt avreglerat system. Det framkom under BR:s frukostseminarum 1 juli under Almedalsveckan.
– Om kollektivresandet är för komplicerat så kommer folk inte att åka med. Därför har vi satsat allt på att skapa enkelhet, effektivitet och attraktivitet. I Limburg vill jag påstå att vi har lyckats men att det självklart återstår problem att lösa, säger Patrique Lindahl , marknadsprojektchef Veolia Transport, Nederländerna.

Kollektivtrafiken i Limburg har nu vuxit år efter år samtidigt som omsättningen växt och med det har också trafiken blivit kostnadseffektivare, enligt Patrique Lindahl som förklarar att den tillfredställelse som framgången ger får operatören inspirerad att tänka ännu mer innovativt inför framtiden.

I franska Bordeaux har den avreglerade kollektivtrafiken inneburit ett näst intill ofattbart lyft, enligt Dominique Siret, direktör för affärsutveckling, Keolis, Frankrike. Passagerarna åker billigare samtidigt som operatören tjänar mer pengar. Trafikhuvudmannen har fått en kollektivtrafik som är effektivare och kostar mindre skattepengar. Hur är det möjligt?

– Nyckeln är förändringen av kollektivtrafikens organisation och hur modellen ser ut för upphandlingen, säger Dominique Siret .

Ett viktigt incitament är hur intäkterna från trafiken fördelas: Det finns en målnivå som löper efter hela den avtalade tiden. Om operatören tar in mer intäkter upp till en viss nivå går överskottet till operatören. Blir vinsten ännu större delas den delen mellan operatören och trafikhuvudmannen. Omvänt – går det dåligt drabbar det operatören ner till en viss minusnivå som bestämts i förväg. När förlusten bli ännu värre delas den mellan operatör och trafikhuvudman.

I Storbritannien är bilden splittrad: Utanför London är kollektivtrafiken avreglerad medan den tunga stadstrafiken i London inte är det. Förklaringen till att man aldrig genomförde en total avreglering också i huvudstaden lär ha berott på rädsla – politikerna fick kalla fötter inför möjligheten att det inte skulle fungera. Då skulle de definitivt får problem med att bli omvalda.

Annars finns det inget klart svar på om avregleringen i övrigt varit bra eller dåligt – det finns helt enkelt flera svar. Bra är att resorna blivit billigare. Sämre är att det på vissa håll råder totalt divergerade biljettsystem. Det kan hända att resenärer på samma sträcka måste skaffa olika slags biljetter beroende på vilken tid de reser. Att samordna biljettsystemen är därför en viktig fråga – resenären vill ha samma biljettsystem och det tjänar alla på enligt Anna Grönlund, förbundsdirektör för Bussbranschens Riksförbund, BR, som redogjorde för förhållandena i Storbritannien.

BR:s frukostseminarium handlade alltså om vad vi kan lära oss av omregleringen i England, Frankrike och Holland. Ökad valfrihet för landets kollektivtrafikresenärer är ledstjärnan i den omreglering av svensk kollektivtrafik som inletts med tåg och nu ska fortsätta med buss. I Utredningen av ny kollektivtrafiklag” som regeringens utredare Ulf Lundin lämnade i början av maj föreslås en omreglering av lokal och regional kollektivtrafik. I en bilaga till utredningen redogörs för hur kollektivtrafiken fungerar i andra länder.

– I den svenska debatt som nu förs kring en framtida svensk kollektivtrafik använder många delar av de utländska exemplen för att skrämmas. Men vi tror att vi i Sverige har mycket att lära av den avreglering som skett i England och det nytänkt kring fokus på resenärer och nya avtalsformer mellan parterna som idag finns i både Holland och Frankrike, säger Anna Grönlund , förbundsdirektör i Bussbranschens Riksförbund.

Förutom Dominique Siret, Keolis och Patrique Lindahl, Veolia Transport deltog också Anders Lundström, ordförande i BR och vd för Busslink Sverige AB, gav de konkreta fakta och personlig kunskap om olika modeller för en kollektivtrafik med resenären i centrum. I det efterföljande samtalet deltog även Kurt Hultgren från Resenärsforum och poängterade bland annat vikten av att involvera resenärerna redan i planeringsprocessen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.36