23948sdkhjf

Infrastrukturinvestering - krismedicin!

Kloka investeringar i infrastrukturen gör att vi kan undvika lågkonjunkturens onda haj. En effektiv infrastruktur lyfter oss genom krisen, enligt Fredrik Bergström från WSP som teltog i ett av TransportGruppens seminarier under Almedalsveckan.
– Det gäller att undvika krisens Haj som hotar oss när lågkonjunkturen som nu slagit till. Det borde inte vara omöjligt. I dag har vi 90 gånger mer resurser än vad vi hade omkring 1890. Antal människor som bor i tätorter har ökat dramatiskt. I dag bor över 80 procent i tätorter för hundra år sedan var det tvärt om. Allt detta kräver en högfungerande infrastruktur, säger Fredrik Bergström , ekonomie doktor och verksam på konsuktföretaget WSP.

En väl fungerande stad hänger intimt samman med en väl fungerande infrastruktur. Genom åren har arbetsmarknadsregionerna blivit färre och större. Samtidigt har allt fler människor fått tillgång till dessa arbetsmarknadsregioner – och för att detta ska fungera krävs bra förbindelser. Hur går det då med det? Inte helt bra, enligt WSP och Fredrik Bergström. Investeringarna på infrastruktur ligger på en för låg nivå vilket förr eller senare leder till stora problem som drabbar hela samhället.

– Sverige ligger långt efter investeringar i infrastruktur per capita jämfört med andra jämförbara länder. Jag kan inte finna något rimligt skäl till att det ska vara på det sättet, säger Fredrik Bergström.

Intressanta infrastruktursatsningar som gjorts i Sverige och fått en genomgripande samhällsförbättrande effekt finns dock. I Uppland är Upptåget samt utbyggnaden av E4:an till motorväg mellan Uppsala och Mehedeby. Investeringarna som gjorts har visserligen kostat enormt mycket. Men investeringen ger en enormt hög samhällsnytta tillbaka – en sådan faktor är att restiderna minskas, möjliga pendelavstånden ökar och antalet fordonsskador minskar när vägarna blir bättre.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079