23948sdkhjf

Fördubblingsarbetet så går det till

Med en listig ny affärsmodell ska kollektivtrafiken nå fördubblad marknadsandel på sikt och åstadkomma ett fördubblat resande till år 2020 – det hoppas initiativtagarna bakom projektet Fördubbling som fanns på plats i Almedalen.
Våren 2008 lanserade Svensk Kollektivtrafik, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Svenska Taxiförbundet, Branschföreningen Tågoperatörerna samt Sveriges Kommuner och Landsting projektet Fördubbling - målet var och är att kraftigt öka kollektivtrafiken i hela Sverige. Sedan slog lågkonjunkturen till med sparpaket och nedskärningar.

Går inte processen att förfubbla kollektivtrafiken alldeles för långsamt nu?

– Förut har jag varit ganska frustrerad – det är för litet verkstad har jag tyckt när det gäller kollektivtrafikens utveckling. Men jag har ändrat mig. Jag tycket att vi har fått ett rejält driv i kollektivtrafikbranschen. Vi ser just nu att resandet ökar, framför allt i storstadsregionerna, säger Charlotte Wäreborn Schultz , vd för Svensk Kollektivtrafik.

Hur ska det då gå till att åstadkomma en fördubbling av kollektivresandet på sikt? Om det finns det delade meningar, men organisationerna bakom projektet fördubbling har tillsatt en exportgrupp med representanter från olika delar av branschen. Denna expertgrupp har tagit fram en idéskiss till en ny affärsmodell för kollektivtrafiken. Dock har det ännu inte fattats några gemensamma beslut om den. Expertgruppens affärsmodell innebär, i fråga om marknadstillträdet, att det handlar om en kombination av kommersiell och samhällsköpt trafik för att värna helheten.

Som en del i affärsmodellen ingår att en regional beställarorganisation tar fram en ”Regional Plan för Hållbart resande” som i sin tur utgör underlag för diskussion med operatörerna om kommande upphandlingar. Det sker i samband med årlig uppdatering av planen där man tillsammans med operatörerna bedömer var i regionen det finns potential till kommersiell trafik och var det ska finnas samhällsköpt trafik.

Expertgruppen diskuterar också vilka avtalsformer som är lämpliga och vilka gemensamma krav som regionen vill ställa på operatörerna för att säkerställa ett sammanhållet system.
Efter att denna dialog är genomförd med operatörerna sker en anbudsprocess avseende helhetsansvar för trafiken inom ett område. Expertgruppen anser att kommersiell trafik inte kan ses isolerad från den samhällsköpta trafiken utan måste vara en del av det samlade systemet som beställaren värnar om.

För trafiken i områden där trafiken kan bedrivas på rent kommersiella grunder måste beställaren därför köpa till den trafik som inte är kommersiellt lönsam men som är önskvärd av andra skäl och som innebär att man har ett helhetsperspektiv på verksamheten. Det innebär att operatörer som vill bedriva kommersiell trafik måste ta på sig ett helhetsansvar för den samlade trafiken inom ett visst område och är bunden att utföra den avtalade trafiken under hela avtalstiden. Inom ramen för detta helhetsansvar bör emellertid operatören ges en stor frihet att utveckla trafiken på ett marknadsmässigt sätt.

Operatören bör i denna typ av områden med samordnad kommersiell/samhällsköpt trafik få ansvara för produktutveckling, trafikplanering i det kortsiktiga perspektivet, fordonen, kundärendehanteringen sam lokal marknadsföring av den egna trafiken, enligt expertgruppen. Operatören bör få sätta priset mot resenärerna för de tjänster man själv utvecklar vid sidan av beställarens beslutad periodkort.

– Det ska finnas möjligheter att göra bra intäkter men också innebära större risker för de operatörer som deltar i processen, säger Charlotte Wäreborn Schultz.

Blir du irriterad av Ulf Lundins utredning?

– Kollektivtrafikbranschen har ett sug efter förändring. Det finns en del av utredningen som är bra, andra delar är mindre bra, säger Charlotte Wäreborn Schultz.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14