23948sdkhjf

Genombrott för Solaris!

Veolia köper 77 bussar från Solaris Bus Sweden i Järfälla. Affären är i mångmiljonklassen och innebär det definitiva genombrottet för den polska busstillverkaren på den svenska marknaden.
– Det här är otroligt glädjande för oss, affären med Veolia innebär att vi nu kommer att finnas med bland de stora bussleverantörerna i Sverige. Och det här är bara början, flera kontrakt kommer inom den närmaste framtiden, säger Slavik Shevchuk , vd för Solaris Bus Sweden AB i Järfälla.

Solaris tog storordern till Veolia mitt framför näsan på tuffe konkurrenten MAN som tidigare levererat till Veolia vilket är litet ironiskt: Solaris Bus Sweden har nämligen köpt sina lokaler i Järfälla av MAN och tack vare storaffären är fastighetsköpet finansierat enligt Slavik Shevchuk.

I dag har Solaris Bus Sweden fem heltidsanställda. Nu behövs fler medarbetare, framför allt duktiga säljare och mekaniker för att klara expansionen.

Förutom storaffären med Veolia har Solaris Bus Sweden nyligen tecknat flera mindre kontrakt, senast med Orusttrafiken och Skellefteåbuss. Det innebär att svenska Solaris Bus fått kontrakt på 112 bussar på hittills i år. Leveransen av fordonen kommer att ske under nästa år från och med februari varför de först då kommer att synas i BILSwedens statistik över nyregistrerade bussar.

Av de 77 bussar som Veolia beställt är 70 stycken 15-meters boogiebussar med låg entré, med biogasmotorer från Kummins i USA. Fem är utrustade på samma sätt men har gasmotorer från Iveco. Två specialbussar har utrustats med en extra dörr med låg entré efter kundens krav; dessutom kommer de att förses med en förarpanel med pekskärm som är en helt ny teknik.

USA-företaget Kummins har alltså levererat de flesta av gasmotorerna till de Solaris-bussarna som ingår i beställningen till Veolia – tidigare kom motorerna nästan uteslutande från tyska MAN. Att Solaris Bus Sweden har valt en annan motorleverantör beror dock inte enbart på konkurrenssituationen, enligt Slavik Shevchuk kunde MAN inte leverera motorer med de egenskaper som efterfrågades i tid.

– Men visst, MAN har försökt strypa Solaris ända sedan vi etablerade oss i Sverige förra året, så visst är det bättre för oss att inte vara beroende av deras motorer. Från att ha varit en god leverantör har de nu rollen av stor konkurrent, därför måste vi ha en oberoende och pålitlig motorleverantör. Det har vi ordnat genom bra avtal med Kummins, säger Slavik Shevchuk.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096