Bättre IT-plattfrom på spåret
En ny rapport beskriver hur en gemensam satsning på IT-kundsystem inom tågindustrin kan lösa utmaningar som ett växande antal passagerare, ökat ekonomiskt tryck och stigande kundförväntningar.
Antalet tågresenärer ökar och likaså deras krav på tågbolagen vars utveckling under lång tid har hållits tillbaks till följd av föråldrade IT-system. För att möta kundernas behov och för att effektivisera tågindustrin uppmanar Woudhuysen tågbolagen att använda modernare IT-plattformar, liknande dem som används inom flygindustrin. Målet är att öka produktiviteten, minska kostnader och öka kundupplevelsen.
En outsourcad plattform som används av flera konkurrerande företag för att hantera tågbokningar skulle göra det möjligt för tågbolagen att erbjuda skräddarsydda biljetter, tilläggstjänster och flera alternativ för biljettering. En gemensam plattform skulle dessutom innebära att tågbolagen kan både konkurrera och samarbeta i större utsträckning med flygindustrin. En stor fördel skulle vara att för första gången kunna erbjuda en enda biljett för en resa som omfattar flera transportsätt.
– Hela tågsektorn skulle gynnas av IT-system som är utvecklade och används kollektiv. Fördelen är sammanhängande, tillförlitlig data från en enda källa som snabbt kan skapas och överföras, samt visas på ett intelligent sätt. Detta skulle innebära en väsentlig skillnad för alla resenärer. Strategin gör det möjligt för tågbolagen att utnyttja fördelarna med moderna IT-plattformar utan att behöva investera miljontals kronor för att utveckla egna systemt, säger James Woudhuysen .