årets TUR igång
Årets TUR är densamma som tidigare, men helt annorlunda, enligt arrangörerna. Busstorget på bilden är dock bussbranschens centralpunkt på TUR i år som tidigare.
– Vår ambition har varit att vässa mässa. Årets TUR är resultatet av ett genomgripande förändringsarbete, som pågått i ett och ett halvt år. Vi hoppas att alla, både utställare och besökare, ska uppskatta allt det nya, men ändå känna igen sig, säger Per Magnusson , mässansvarig.
Polen satsar stort
Polen är både officiell sponsor och en av de största utställarna på TUR.
Satsningen hänger samman med att Polen, tillsammans med Ukraina, arrangerar fotbolls-EM i juni och väntar ovanligt många turister från Sverige och Danmark, som båda kvalificerat sig för mästerskapet. 60 000 biljetter har sålts till skandinaver.
– Årets TUR är ett fantastiskt tillfälle att visa allt vårt land kan erbjuda, säger Marta Wozniak på Polska Statens Turistbyrå.
Tre publikdagar
Helt nytt för i år är att TUR utökar antalet publikdagar från två till tre, genom att öppna för allmänheten redan på fredag 23 mars kl 14.00.
Samtidigt introduceras en mycket förmånlig flerdagsbiljett.
Fakta/TUR
• TUR 2012 har samlat 700 utställare, representerande 600 företag, från 78 länder. Mässans nettoyta är 10 000 kvadratmeter. Störst på hela mässan är Södra Bohuslän med hela 322 kvadratmeter, därefter kommer Turkiet på 264 kvadratmeter, Spanien på 242 kvadratmeter, Italien på 209 kvadratmeter, Tyskland på 180 kvadratmeter, Grekland på 165 kvadratmeter och Polen på 122 kvadratmeter.
• TUR 2012 arrangeras i samverkan med Antor, Visit Sweden, Pata, RTS, FörTur, SHR och SRF. Travel News är mediapartner.
• Nästa TUR arrangeras på Svenska Mässan 21–24 mars 2013.