DB går som tåget
Deutsche Bahn, DB, ökade omsättning, resultat och investeringar 2012 jämfört med 2011. Omsättningen förra året blev 345,9 miljarder kronor, 3,7 procent bättre än 2011.
– Vi är på rätt spår med vår strategi DB2020, säger Dr Rudiger Grube , CEO i Deutsche Bahn.
Tågresande i Tyskland blir allt populärare. Under 2012 satte Deutsche Bahn nytt passagerarrekord med tåg och antalet tågresenärer på bolagets tåg i Tyskland ökade med 49 miljoner. Under 2012 transporterade Deutsche Bahn sammanlagt 1,97 miljarder passagerare (exklusive Arriva). Denna siffra ska jämföras med passagerartalet för inrikes flygresenärer i Tyskland, som minskade med 3,8 procent under samma period. Antalet nyregistrerade personbilar i Tyskland minskade under samma period med 2,9 procent. Samtidigt ökade det totala spårtrafikresandet i Tyskland med 4 procent under 2012.
Deutsche Bahn-koncernen, där bland annat även bolagen Arriva och DB Schenker ingår, ökade under 2012 även omsättning och resultat jämfört med 2011. Omsättningen ökade under 2012 med motsvarande cirka 12,3 miljarder kronor (motsvarande cirka 1,4 miljarder euro), en ökning med 3,7 procent jämfört med 2011. Deutsche Bahn-koncernens sammanlagda omsättning för 2012 uppgick till motsvarande cirka 345,9 miljarder kronor (39,3 miljarder euro).
Deutsche Bahn-koncernens resultat före avskrivningar och skatt (EBIT) ökade med motsvarande cirka 3,5 miljarder kronor (399 miljoner euro), eller 17,3 procent, till motsvarande cirka 23,8 miljarder kronor (2,7 miljarder euro).
– Samtliga våra affärsområden är vinstgivande. DB Schenker Rail Germany lyckades med en turnaround trots rådande svåra marknadsmässiga förutsättningar, säger Dr. Richard Lutz , CFO i Deutsche Bahn.
Deutsche Bahns spårburna persontrafik lyckades förutom med att uppnå rekordhögt antal resenärer även med att uppnå ökade försäljningsvolymer, en ökning med 4 procent eller 3,1 miljarder passagerarkilometer till 82,4 miljarder passagerarkilometer. Antalet passagerare med Deutsche Bahns bussar i Tyskland minskade med 4,1 procent till 725,4 miljoner passagerarkilometer till följd av minskning när det gäller skolskjuts.
Deutsche Bahns omfattande godstågtrafik fick anta omfattande utmaningar under 2012, bland annat strukturrelaterade frågor. Till följd av vikande totalmarknad sjönk godsvolymerna för Deutsche Bahn med 5,4 procent till 105,9 miljarder tonkilometer. Verksamheten inom DB Schenker var totalt sett nästan opåverkad av marknadsläget med sjunkande totalmarknad. DB Schenker noterade för 2012 en svag minskning med 0,5 procent för landtransportvolymerna i Europa. Flygfraktvolymerna sjönk med 4,7 procent medan sjöfraktvolymerna ökade med 8,1 procent. DB Schenkers tredjepartslogistikverksamhet noterade under 2012 en ökning med hela 17,7 procent.