23948sdkhjf

Kustbanan får mötesspår

Trafikverket börjar nu arbetet med ett nytt mötesspår och en ny perrong i Örsjö utanför Nybro i Kalmar län. När spåret är klart i december ska trafiken bli effektivare.
Med ett nytt mötesspår på Kust till kustbanan höjs kapaciteten, restiden minskar och punktligheten ökar. Det nya mötesspåret kommer att byggas väster om Örsjö, på det gamla bangårdsområdet, och blir cirka 340 meter långt. I varje ände blir det en växel och också ett helt nytt signalställverk. El-, tele-, kontaktlednings-, signal-, mark- och kanalisationsarbeten kommer också att utföras. En del schaktningsarbeten längs järnvägen mellan Emmaboda och Kalmar kommer också att göras.

– Under ombyggnaden kan det förekomma både natt- och helgarbete. Vi hoppas att de som bor eller arbetar i närheten har överseende med det, säger Michael Petersson , biträdande projektledare, Trafikverket.

Perrongen, som blir 120 m lång, kommer att byggas norr om spåren. Den kommer att ligga cirka 100 meter väster om platsen där det gamla stationshuset låg, vid Sjövägen. För att komma till perrongen kommer Nybro kommun att bygga anslutningsvägar från platsen där återvinningscentralen ligger idag. Det blir även parkeringsplatser och cykelställ.

– Arbetet som vi gör tillsammans med Nybro kommun är ett av de sista stora arbetena i upprustningen av järnvägen i Sydost som pågått sen hösten 2010, säger Michael Petersson.

Många stora satsningar har gjorts på järnvägen i sydost under åren 2010-2013. Järnvägen mellan Emmaboda och Karlskrona har rustats upp. Trafikverket har byggt ett nytt mötesspår på Kust till kustbanan, i Åryd och ska nu bygga ett till i Örsjö. Vi har också byggt ett nytt mötesspår på Blekinge kustbana, Ångsågsmossen, nära Bräkne-Hoby. Dessutom rustar vi upp stationen i Växjö och industrispåret Verköbanan i Karlskrona. Åtgärderna görs för att effektivisera tågtrafiken och öka kapaciteten på järnvägen i region sydost, för både gods- och persontrafik. Trafikverkget inleder arbetet i Örsjö i slutet av mars och ska vara klara i december 2013.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062