Singaporeorder för Bombardier
Bombardier har fått en order från Singapore värd 75 miljoner euro på ytterligare 45 förarlösa Movia-tunnelbanevagnar. Tillverkningen sker i Tyskland och Kina.
Down Town Line väntas få cirka 500 000 resenärer dagligen när linjen är i full drift 2017. Förarlös drift ställer synnerligen höga krav på säkerhet, funktion och tillförlitlighet. Ett skäl är att trafik med förarlös drift kan ske med högre turtäthet för att ge större kapacitet. Ett annat skäl är att personal inte finns till hands i riktigt samma höga utsträckning för att åtgärda mindre fel som skulle kunna leda till driftsstörningar. Ett tredje skäl är att exaktheten vid ankomst till plattform måste vara hundraprocentig.
För att säkra leveranstrygghet och kostnadseffektivitet har Bombardier, i nära samråd med kunden, valt att utföra arbetet med konstruktion, tillverkning och slutmontering vid de anläggningar som är mest lämpade för just detta projekt. Arbetet med konstruktion sker exempelvis i Hennigsdorf, Tyskland medan montage äger rum hos Bombardiers joint venture i Changchun i Kina.
Movia-vagnarna ger Singapore ett lyft både tekniskt och miljömässigt jämfört med de tåg som idag trafikerar tunnelbanenätet. Kapaciteten blir exempelvis mer än 10 procent högre än för de tåg som idag är i drift på stadens Circle Line. Tack vare driv- och styrsystemet Mitrac, utvecklat och konstruerat av Bombardier i Västerås, reduceras energiförbrukningen markant och driftskostnaderna minimeras. Tåget är också återvinningsbart till 90 procent.
Hittills har 3 900 tunnelbanevagnar av typ BOMBARDIER MOVIA beställts av städer i Asien, Europa och Nordamerika. Tågen utvecklas utifrån respektive kunds behov och preferenser med utgångspunkt i en standardiserad produktplattform, vilket säkrar hög tillförlitlighet, säkerhet och servicegrad samtidigt som livscykelkostnaderna hålls nere.