SEKO sågar SL:s spårfordon
Fackförbundet SEKO presenterade 10 april en ny undersökning som visar på stora och allvarliga säkerhetesbrister inom Stockholms spårbundna kollektivtrafik.
Undersökningen visar vidare att det förekommer att fordon som är mer slitna än vad regelverket tillåter ändå skickas ut i trafik, var fjärde medlem upplever att det är så. Exempel på brister är dåliga bromsar, motorfel, problem med dörrar och dålig sikt på grund av att förarnas rutor inte hinner tvättas ordentligt.
– Faktorer som kvalitet, säkerhet och arbetsmiljö får stå tillbaka när priset, i alla led i entreprenörskedjan, pressas ner allt mer. Anläggningsägaren, SL, måste ta ansvar för att säkerheten är fullgod och att regelbundna inspektioner av säkerheten görs. Inga undermåliga tåg ska få skickas ut i trafiken, säger Janne Rudén .
Fotnot. SEKO organiserar ungefär 4 800 medlemmar inom den spårbundna kollektivtrafiken i Stockholm.