23948sdkhjf

Stekhet kollektivtrafikdebatt!

Kollektivtrafikdagen rycker allt närmare – 14 maj genomförs den på Stockholm Conference Center mitt i city. Bland annat blir det politikerdebatt om utfallet av nya kollektivtrafiklagen.
Kollektivtrafikdagens paneldebatt sker på temat 16 månader med ny kollektivtrafiklag. 1 januari 2012 började en ny kollektivtrafiklag gälla i Sverige - en lagstiftning som innebär möjligheter till ökad avreglering. Riksdagsledamöterna Lotta Finstorp (M), Anders Åkesson (C) och Monika Green (S) debatterar om den nya lagen i verkligheten har bidragit till ökat kollektivt resande, ökade valmöjligheter och inneburit fördelar för branschens aktörer, eller om det finns fortsatt förbättringsutrymme. De kommer att grillas av moderatorn John Chrispinsson .

Kollektivtrafikdagen bjuder på samlat expertvetande kring temat Kollektivtrafiken som tillväxtmotor. Föredragen varvas med flera tillfällen till diskussion och branschmingel Många är redan anmälda, men snart kan platserna ta slut - se till att anmäla ditt deltagande genom att klicka här!

Först ut är Christer G Wennerholm (M), Trafiklandstingsråd i Stockholms län som talar om spårbunden trafik i Stockholm-Mälardalen och resten av Sverige. Och det blir mer spår: Christel Wiman , vd för Tågoperatörerna, leder oss i samtal kring lönsamheten - eller avsaknaden av den - i kollektivtrafikbranschen. ”Nitlott eller vinst att få ett kontrakt om kollektivtrafik?” lyder den provokativa rubriken på hennes anförande.

Anders Karlsson , chefredaktör för tidningarna TRAFIKFORUM och RESFORUM ger oss en översikt av läget för branschens aktörer; han talar om fortsatt expansion för Europas kollektivtrafikgiganter.

Första året med marknadsöppning - Vad är problemet? Det har nu gått ett drygt år med den nya lagstiftningen. Det mesta är dock sig ganska likt. Samma operatörer inom järnvägen som tidigare och få kommersiella initiativ i länen. Varför är det såhär? Skulle det kunna vara annorlunda? Maria Melkersson , Trafikanalys, reder ut begreppen om hur den nya lagen var tänkt och hur det blev i verkligheten.

Mikael Stamming , utvecklingsdirektör Region Skåne talar om kollektivtrafiken som ett verktyg i utvecklings- och tillväxtarbetet. Urbaniseringen och regionförstoringen fortsätter och det gör kollektivtrafiken allt viktigare som ett medel för att allt fler ska nå arbete, utbildning, kultur och fritid över en större yta, snabbare, bekvämare och miljövänligare

IBM är en stor aktör på många marknader och här delar de med sig av några erfarenheter från andra delar av världen. Karl Hedberg , Client Executive, IBM Svenska AB. ”Tillväxt i kollektivtrafiken genom ny teknik” är titeln på hans anförande.

Hur skapar vi ekonomiska förutsättningar för en tillväxt i kollektivtrafiken? Bengt Sörlin , ordförande kollektivtrafikmyndigheten Västernorrland talar om politisk styrning och ansvar utifrån tre perspektiv. Upphandling och avtal, offentlig och kommersiell trafik, strategisk samhällsplanering för ökad effektivitet och nytta samt tillväxt utifrån skilda geografiska förutsättningar. Bengt är en av deltagarna i SKLs återkommande träffar för presidierna i de nybildande regionala kollektivtrafikmyndigheterna.

Upphandlingskrav och möjligheter till attraktiv och kostnadseffektiv kollektivtrafiklösningar med buss – om det talar Rutger Hörndahl , Scania Bilar-Sverige AB. Skillnaderna är stora när det gäller kravspecifikationer för bussar och övriga fordon i kollektivtrafiksektorns upphandlingar. Något som påverkar kollektivtrafikens kostnadseffektivitet.

Kollektivtrafikdagen arrangeras av tidningarna RES- och TRAFIKFORUM och nu är det Malin Looft Nyqvist som är projektledare efter att Jacob Albertsen gått på föräldraledighet. Kollektivtrafikdagen har många partners - läs mer om dem genom att klicka här!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062