23948sdkhjf

Wiman på Kollektivtrafikdagen

Christel Wiman, vd för Tågoperatörerna, synar kollektivtrafikens lönsamhet – eller snarare brist på lönsamhet på årets Kollektivtrafikdag. Det blir ett spänstigt samtal med folk som verkar i den tuffa verkligheten på branschträffen i Stockholm 14 maj.
Nitlott eller vinst att få ett kontrakt om kollektivtrafik? Det är rubriken på branschorganisationen Tågoperatörernas vd Christel Wimans halvtimme på Kollektivtrafikdagen 2013 som genomförs på Stockholm Conference Center mitt i Stockholms city. Bland annat kommer hon att samtala med Veolias vd Gunnar Schön .

– Vi har gjort en företagsekonomisk analys av järnvägsbranschen 2002-2011 och det är lätt att se att den upphandlade trafiken är svår att få lönsam, säger Christel Wiman som alltså kommer att tala om problemen med att få lönsamhet inom kollektivtrafiken.

Mer detaljer om lönsamhetskalkyler eller i värsta fall olönsamhetskalkyler presenterar Chrisel Wiman på Kollektivtrafikdagen. Inte anmäld? Det kan förhoppningsvis rättas till genom ett klick HÅR! – om det redan är fullt hamnar anmälan på kölistan och plats kan då eventuellt erbjudas vid sena återbud.

Dagen bjuder i övrigt på samlat expertvetande kring temat Kollektivtrafiken som tillväxtmotor. Föredrag varvas med flera tillfällen till diskussion och branschmangel. Först ut bland Kollektivtrafikdagens talare är Christer G Wennerholm (M), Trafiklandstingsråd i Stockholms län som talar om spårbunden trafik i Stockholm-Mälardalen och resten av Sverige.

Anders Karlsson , chefredaktör för tidningarna TRAFIKFORUM och RESFORUM ger oss en översikt av läget för branschens aktörer; han talar om fortsatt expansion för Europas kollektivtrafikgiganter.

Första året med marknadsöppning - Vad är problemet? Det har nu gått ett drygt år med den nya lagstiftningen. Det mesta är dock sig ganska likt. Samma operatörer inom järnvägen som tidigare och få kommersiella initiativ i länen. Varför är det såhär? Skulle det kunna vara annorlunda? Maria Melkersson , Trafikanalys, reder ut begreppen om hur den nya lagen var tänkt och hur det blev i verkligheten.

Mikael Stamming , utvecklingsdirektör Region Skåne talar om kollektivtrafiken som ett verktyg i utvecklings- och tillväxtarbetet. Urbaniseringen och regionförstoringen fortsätter och det gör kollektivtrafiken allt viktigare som ett medel för att allt fler ska nå arbete, utbildning, kultur och fritid över en större yta, snabbare, bekvämare och miljövänligare

IBM är en stor aktör på många marknader och här delar de med sig av några erfarenheter från andra delar av världen. Karl Hedberg , Client Executive, IBM Svenska AB. ”Tillväxt i kollektivtrafiken genom ny teknik” är titeln på hans anförande.

Hur skapar vi ekonomiska förutsättningar för en tillväxt i kollektivtrafiken? Bengt Sörlin , ordförande kollektivtrafikmyndigheten Västernorrland talar om politisk styrning och ansvar utifrån tre perspektiv. Upphandling och avtal, offentlig och kommersiell trafik, strategisk samhällsplanering för ökad effektivitet och nytta samt tillväxt utifrån skilda geografiska förutsättningar. Bengt Sörlin är en av deltagarna i SKL:s återkommande träffar för presidierna i de nybildande regionala kollektivtrafikmyndigheterna.

Upphandlingskrav och möjligheter till attraktiv och kostnadseffektiv kollektivtrafiklösningar med buss – om det talar Rutger Hörndahl , ansvarig för Scanias bussverksamhet i Sverige. Skillnaderna är stora när det gäller kravspecifikationer för bussar och övriga fordon i kollektivtrafiksektorns upphandlingar. Något som påverkar kollektivtrafikens kostnadseffektivitet.

Lågris lyfter kollektivtrafiken – den heta frågan tar Stefan Fölster , chef Reforminstitutet, upp när han presenterar rapporten ”Lågtaxa lyfter kollektivtrafiken” som tagits fram gemensamt av IBM och Reforminstitutet. På Kollektivtrafikdagen tar Stedan Fölster upp hur tidsdifferentierade priser i kollektivtrafiken kan resandet i kollektivtrafiken att öka utan att kräva större subventioner med skattemedel. Därtill är effekterna positiva ur ett fördelningsperspektiv. Här beskrivs argumenten, exempel från andra länder, och hur det kan införas i Sverige.

Kollektivtrafikdagens paneldebatt sker på temat 16 månader med ny kollektivtrafiklag. 1 januari 2012 började en ny kollektivtrafiklag gälla i Sverige - en lagstiftning som innebär möjligheter till ökad avreglering. Riksdagsledamöterna Lotta Finstorp (M), Anders Åkesson (C) och Monika Green (S) debatterar om den nya lagen i verkligheten har bidragit till ökat kollektivt resande, ökade valmöjligheter och inneburit fördelar för branschens aktörer, eller om det finns fortsatt förbättringsutrymme. De kommer att grillas av moderatorn John Chrispinsson.

Kollektivtrafikdagen arrangeras av tidningarna RES- och TRAFIKFORUM och nu är det Malin Looft Nyqvist som är projektledare sedan J acob Albertsen är föräldraledig. Kollektivtrafikdagen har många partners - läs mer om dem genom att klicka här!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096