23948sdkhjf

Nobina väljer bort Dalarna

Nobina väljer att avstå från att försöka få busstrafiken i Dalarna - enligt trafikföretaget ger anbudsunderlaget villkor som är omöjliga att förena med en sund konkurrens.
Nobina kommer inte att lägga bud på busstrafiken i Dalarna för perioden 2014-2024 då anbudsunderlaget strider mot branschrekommendationerna och ger orimliga affärsmässiga villkor som bäddar för få anbudsgivare och dålig konkurrens. Det leder till dyrare och sämre kollektivtrafik där dalaborna blir de stora förlorarna. Upphandlingen rör drygt 400 bussar över hela Dalarna under perioden 2014-24.

– Konsekvensen blir att dalaborna får betala ett alldeles för högt pris för i värsta fall försämrad kollektivtrafik. Beslutet har inte varit lätt att fatta, främst med tanke på våra skickliga medarbetare i Dalarna. Men när Dalatrafik inte förmår att ge rimliga förutsättningar inskränks också Nobinas förutsättningar att vara en bra arbetsgivare, säger J an Bosaeus , vd för Nobina Sverige.

I samband med att Dalatrafik offentliggjorde sitt anbudsunderlag såg Nobina en rad brister som man diskuterat med Dalatrafik. Bakgrunden är de branschrekommendationer som tagits fram av Bussbranschens riksförbund och kollektivtrafikföretagens branschorganisation Svensk Kollektivtrafik. Rekommendationerna syftar till att balansera ekonomiska risker och ge båda parter långsiktiga förutsättningar att driva busstrafik av hög kvalitet till rimliga priser. Det anbudsunderlag som Dalatrafik presenterat frångår denna överenskommelse på ett antal områden.

Ett exempel är kraven på bussarna som får konsekvensen att bussar med årsmodell 2012 inte kommer att kunna köras i Dalarna. Att skrota en modern bussflotta innebär stor miljöbelastning samtidigt som trafiken blir orimligt dyr. I avtalen får operatören kraftigt försämrade förutsättningar när det handlar om faktureringsrutiner och ersättningsnivåer.

– Vi kan inte ta ansvar för att göra dessa extremt fördyrande speciallösningar på skattebetalarnas bekostnad. Nobinas uppdrag är att skapa ökad rörlighet i samhället med enkla, hållbara lösningar. Det förhållningssättet saknas i anbudsunderlaget, säger Jan Bosaeus.

Sammantaget innebär det en kraftigt ökad ekonomisk risk för operatören, avstegen från branschrekommendationerna medför att Nobina måste ta en ensidig ekonomisk risk på dryga 1,7 miljarder kronor. Pengar som skattebetalarna riskerar att få betala under avtalstiden utan förbättrad kollektivtrafik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08