23948sdkhjf

Kläder och sprit i topp

Kläder, alkohol och souvenirer är i topp när svenskarna shoppar på semestern, dock är det stor könsskilnad i köptoppen, det visar Stena Lines Bilsemesterrapporten 2013.
Medan kvinnorna helst handlar kläder och mode, satsar männen på sprit. Dessutom ökar alkoholförsäljningen rejält under maj månad, när resenärerna passar på att bunkra upp inför sommarens kommande fester. Mer än fyra av tio semesterfirande svenskar, 44 procent, shoppar kläder och mode på resan, enligt Bilsemesterrapporten 2013. Näst populärast är att handla vin, vilket 39 procent anger att de gör, följt av souvenirer som intresserar 37 procent av de tillfrågade. Medan souvenirer är lika viktigt för bägge könen är det kvinnorna som står för majoriteten av klädinköpen. Mer än varannan tillfrågad kvinna, 52 procent, svarar att de shoppar med sig mode från semestern jämfört med 35 procent bland männen.

För männen är det i stället alkohol som dominerar på topplistan. Helst handlar männen med sig sprit (48 procent), följt av vin (43 procent) och öl (38 procent). När kvinnorna köper alkohol föredrar majoriteten, 35 procent, vin, följt av öl och sprit på 21 respektive 14 procent. Intresset för att köpa alkohol under semestern märks även på försäljningsstatistiken som Stena Line har tagit fram.

– Under maj går försäljningen av alkohol upp med 16 procent, sannolikt som en förberedelse inför sommarens festsäsong. Vi har lägre prisnivå än Systembolaget, så det är förståeligt att många passar på när de reser med oss. Vårens riktiga storsäljardagar infaller på lördagarna under Kristi Himmelsfärd och Pingst. Enbart under dessa två dagar säljer vi 36 procent mer alkohol jämfört med övriga dagar av året, säger Carl Mårtensson , PR-ansvarig på Stena Line.

Totalt såldes det fler än 50 000 flaskor sprit på Stena Line under maj 2012, varav närmare 9 000 såldes under lördagarna som inföll under Kristi Himmelfärd respektive Pingst.

FAKTA 1/Det här handlade alla
1. Kläder och mode, 44 procent
2. Vin, 39 procent
3. Souvenirer, 25 procent
4. Sprit, 36 procent
5. Öl, 26 procent

FAKTA 2/Det här handlade kvinnorna
1. Kläder och mode, 52 procent
2. Souvenirer, 38 procent
3. Mat och delikatesser, 36 procent
4. Vin, 35 procent
5. Skönhetsprodukter, 25 procent

FAKTA 3/Det här handlade männen
1. Sprit, 48 procent
2. Vin, 43 procent
3. Öl, 38 procent
4. Souvenirer, 36 procent
5. Mat och delikatesser, Kläder och mode, 35 procent

Om undersökningen: Riksrepresentativ undersökning genomförd av Norm i januari 2013. 1000 personer i åldrarna 18-65 år svarade på frågor via en webbpanel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081