23948sdkhjf

Swebus bra på hållbarhet

Swebus toppar bussbranschen när det gäller hållbarhet, det visar Sustainable Brands Index. Bland alla företag i Sverige finns expressbussbolaget bland de 40 bästa.
Swebus hamnar i år på topp 40 på Sustainable Brands Index, en undersökning där konsumenterna uppger vilka varumärken de tycker är bäst på hållbarhetsfrågor. Sustainable Brands är Skandinaviens största varumärkesundersökning om hållbarhet. 18 000 konsumenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland intervjuas årligen om de 450 största varumärkena på marknaden.

– Varje gång vi får en utmärkelse av det här slaget känns det som en bekräftelse och ett kvitto på att vi gör rätt. Att resa med expressbuss är i grunden ett bra val för miljön, men vi nöjer oss inte med det utan satsar medvetet på att hela tiden bli bättre och förbättra vårt miljöavtryck, säger Ingvar Ryggesjö , presschef på Swebus.

Swebus arbete med hållbarhetsfrågor har under året gett konkreta resultat. I höstas uppnådde Swebus målet att få alla sina resor märkta med Bra Miljöval, som bygger på Naturskyddsföreningens hårda kriterier för bland annat låga utsläppsnivåer och hög beläggningsgrad. Några exempel på Swebus miljöinitiativ är smartare bokningssystem för att undvika halvtomma bussar, miljöoptimerade tidtabeller, utbildning av förarna i mjukare körstil, miljöanpassning av bussdepåerna och rengöring av bussarna med miljömärkta rengöringsmedel.

I Sustainable Brands Index ställs frågor om miljöansvar och socialt ansvarstagande baserat på Förenta Nationernas 10 principer i Global Compact. Årets undersökning gjordes via webbenkät under december 2012 och januari 2013.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063