23948sdkhjf

Blekinges bussförare får högt betyg

Blekingetrafikens kunder ger busstrafiken ett bra betyg visar en undersökning från mars månad. Speciellt gott betyg får bussförarna för bra bemötande och hög trafiksäkerhet.
För att få veta hur kunderna upplever kvalitén och servicen i den linjelagda busstrafiken genomför Blekingetrafiken årliga ombordundersökningar. Precis som föregående år visar resultat på nöjda kunder, både sett till information, fordonets skick samt förarnas bemötande.

– Resultatet bekräftar det vi sett i tidigare undersökningar. Våra kunder tycker att våra förare är trevliga, och det upplevs som tryggt att resa med oss, säger Anna Claesson , trafik- och marknadschef på Blekingetrafiken.

Kunderna upplever vidare att förarna kör trafiksäkert, att fordonen är välskötta och att den utvändiga skyltningen med linjenummer är bra. Två områden som över tid fått sämre betyg av kunderna är information vid försening, samt upplevd punktlighet. Även här är trenden positiv och båda områdena visar upp tydliga förbättringar jämfört med föregående år.

– Det är mycket glädjande att våra utbildningsinsatser och arbete med att förfina rutinerna har gett resultat. Vår personal är vår viktigaste resurs och en stor eloge till dem för deras insatser och vilja att förbättra vilket borgar för en bra och trevlig service, god säkerhet och välskötta bussar, säger Mats Knutsson , Trafikchef på Bergkvarabuss.

All Blekingetrafikens busstrafik körs på entreprenad. Bergkvarabuss ansvarar för trafikdrift och bemanning för all linjelagd busstrafik i Blekinge, med undantag för Tågbussen och Flygbussen.

Om undersökningen: Blekingetrafiken genomför årligen undersökningar i busstrafiken för att ta reda på hur kunderna upplever kvalitén och servicen. Genom ett slumpmässigt urval får kunderna 16 frågor att betygsätta på en 11- gradig skala. Frågorna grupperas inom områdena punktlighet,uppträdande, information, framförande och fordonets skick. Den senaste mätningen pågick från den 25 februari till den 22 mars 2013. Av 1 400 utvalda kunder svarade 68 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063