23948sdkhjf

Storbråk Nobina-region Dalarna

Region Dalarna anser att Nobina försökt sabotera Dalatrafiks upphandling och gjort sig skyldiga till lagbrott i lokala media. Nobina går nu till motagrepp mot region Dalarna.
Nobina anser att de utsatts för totalt grundlösa och allvarliga anklagelser från Region Dalarna genom Göran Carlsson. Här svarar bussbolaget på anklagelserna:

”15 maj kom Göran Carlsson, Region Dalarna, med allvarliga anklagelser mot Nobina. Han anklagar Nobina för lagbrott och menar att vi försökte sabotera Dalatrafiks upphandling eftersom vi frågat efter ett möte med Region Dalarna. Det finns ingenting i lagen som förbjuder ett möte.

Nobina har varken brutit mot någon lag eller agerat olämpligt när kontakt togs med Region Dalarna. Nobina känner väl till och agerar efter rådande lagstiftning. Det visar inte minst de hundratals upphandlingar vi deltagit i de senaste åren.

Nobinas intention med att möta Region Dalarna var att peka på riskerna i upphandlingsunderlaget, som gjorde oss tveksamma till att lägga anbud. Dessutom ville Nobina peka på de fördyrande faktorerna i upphandlingen som vi befarar drabbar dalaborna. I snart tio år har Nobina tillsammans med Dalatrafik drivit och utvecklat busstrafiken i Dalarna. När vår samarbetspartner ska göra en ny upphandling är det självklart att vi ställer frågor om anbudsunderlaget. Det har vi, och andra trafikföretag gjort, vilket resulterat i att Dalatrafik gjort små ändringar i anbudsunderlaget sedan det offentliggjordes.

Det är en vanlig arbetsmetod att samla expertkunskaper för att få fram ett bra anbudsunderlag som bäddar för en bra upphandling. Det är också helt enligt branschrekommendationerna som talar om samråd i upphandlingsförfaranden. Dessa har Dalatrafik tillsammans med andra uppdragsgivare och bussföretagen varit med och tagit fram. Sedan är det Region Dalarnas ansvar att följa principerna om likabehandling, transparens och förutsägbarhet i upphandlingen.

Kanske har Region Dalarna missuppfattat lagstiftningen. Men vi noterar att de bortser från branschrekommendationerna både när det gäller anbudsprocessen och villkoren i anbudet. Vi konstaterar också att Dalatrafik är medveten om de obalanserade affärsmässiga villkoren i upphandlingen och att de inte varit eller är intresserade av att diskutera det. I slutändan tror vi att dalaborna får betala orimligt mycket skattepengar i förhållande till kollektivtrafik de kommer att få.

Vi vill avsluta med att tillägga att vårt erbjudande om att träffa Region Dalarna och berätta om vårt beslut och ge synpunkter på upphandlingen kvarstår.”
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063