23948sdkhjf

Uppåt för Skövde

Skövdes besöksnäring gick starkt uppåt under 2012 – det visar en sammanställning av de ekonomiska och sysselstättningsmässiga effekterna av turismen inom kommunen.
I dagarna kom den så kallade TEM-rapporten som sammanställer de ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekterna av turismen i Skövde kommun för 2012. Denna visar att den totala tursimomsättning var 393 miljoner kronor, en ökning med 5,9 procent jämfört med 2011. Detta innebär 356 årssysselsatta i näringen, vilket är en ökning med 21 helårsanställda sedan föregående år.

Även om det var väntat att besöksnäringen växt, då gästnätterna i Sködve ökade starkt föregående år, är det glädjande att när alla siffror räknats samman att det starka resultatet består. Starkast tillväxt finner vi inom kommersiellt boende, där hotell, vandrarhem, camping och stugor gått bra under året. En svagt nedåtgående kurva syns däremot inom boende hos släkt och vänner. Denna grupp utgör ändå större delen, 51procent av alla övernattningar i kommunen.

Vad gäller fördelning av omsättning per bransch, så lägger besökaren i Skövde cirka 33 procent av sin budget på logi, 15 procent på shopping, 21 procent på restaurang, 13 procent på aktiviteter,10 procent på transport och 8 procent på livsmedel. Besöksnäringen i Skövde kommun uppges enligt rapporten generera 14,3 miljoner kronor i direkta skatteintäkter till kommunen. Svenska besökare utgör fortfarande den största gruppen övernattande gäster i Skövde, med 85,5% av alla gästnätter. Av de utländska gästnätterna kommer flest från Tyskland, följt av Norge, Danmark och Finland.

– Vi är mycket nöjda med det här resultatet. Det visar att Skövde är en attraktiv stad att förlägga sitt besök till, oavsett om det gäller evenemang, turism, möten, handel eller affärsresande.Att Skövde har ett brett shopping-, restaurang-, kultur-, fritids- och nöjesutbud lockar så väl övernattande gäster som dagsbesökare och gör att var och en kan finna något för sin smak, säger Ulf Andersson , tf vd på Next Skövde. Han fortsätter:

– Next Skövde arbetar aktivt med att stärka destinationen Skövde genom att stödja besöksnäring och evenemangsarrangörer med affärs- och produktutveckling, samarbete och samordning samt marknadsföring och kommunikation. Det ser ut som om detta givit resultat. Nu fortsätter vi på den inslagna vägen och hoppas på liknande siffror för innevarande år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08