23948sdkhjf

Bombardier vann T-baneorder

21 maj fattade trafiknämnden/SL beslut om att beställa 96 nya vagnar till ett värde av drygt 5 miljarder kronor. Det vinnande anbudet lämnades av Bombardier.
Stockholms tunnelbanans nya vagnar ska vara robusta och ha stor kapacitet, hög kvalitet och en medveten utformning. Med de nya vagnarna tas också ett viktigt steg mot möjligheten att införa förarlös drift i framtiden.

– Totalt investerar vi drygt 12,7 miljarder kronor på Röda linjen som får ny vagndepå, nytt signalsystem och nu kommer också morgondagens tunnelbanevagnar att byggas. När allt är på plats får Röda linjen ännu fler avgångar med nya, moderna tåg vilket kommer att minska trängseln, säger trafiknämndens ordförande Christer G Wennerholm .

Trafikstart för de nya vagnarna sker tidigt under 2017. Totalt ska 96 vagnar levereras fram till 2021. Det ingår även en option på ytterligare 80 fordon.

– Fem anbudsgivare har inkommit med anbud. De har sedan utvärderats efter pris och kvalitet. Utvärderingen visar att det är Bombardier som lämnat det mest attraktiva anbudet, säger Anders Lindström , förvaltningschef på Stockholms läns landstings trafikförvaltning och vd för AB SL.

Vagnarna får beteckningen C30 och blir 70 meter långa. Två vagnar utgör tillsammans ett fullängdståg. Vagnarna är förberedda för helautomatisk drift, men kommer också att kunna köras av förare. När vagnarna är levererade kommer de tillsammans med det nya signalsystemet att möjliggöra en turtäthet på 30 tåg i timmen jämfört mot dagens 24 tåg i timmen.

– Det ställs hårda krav på tunnelbanan i Stockholm. Vagnarna ska klara av det tuffa vinterklimatet utan problem. Samtidigt ska de vara komfortabla och ha god tillgänglighet för funktionshindrade. Dagens beslut ger resenärerna moderna tunnelbanevagnar som ska rulla i minst 30 år framåt, säger Anders Lindström.

FAKTA 1/Upphandlingen
Upphandlingens övergripande krav har varit robusta vagnar med hög kapacitet, god kvalitet och en medveten utformning.
Värdet på investeringen är 5,1 miljarder kr.
Totalt har fem anbudsgivare inkommit med anbud. Det mest fördelaktiga anbudet avgörs efter en viktning av pris och kvalitet.

FAKTA 2/Vagnarna
Antal vagnar: 96 (48 tåg)
Leverans: 2017-2021
Option på ytterligare vagnar: 80 (40 tåg)
Längd: 70 meter
Antal dörrpar: 24
Antal passagerare: Ca 635
Max tillåtna hastighet: 90 km/h
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078