23948sdkhjf

Scandic Hotels fyller 5

20 maj 1963 slog Esso Motor Hotell upp dörrarna i Laxå och välkomnade sina första gäster – 50 år senare är det en stor, internationell hotellkedja som jubilerar.
Femtio år efter den blygsamma starten i Laxå har hotellkedjan vuxit sig stark och påverkat såväl den svenska som den internationella hotellbranschen. 1984 bytte Esso Motor Hotell namn till Scandic Hotels. Idag har kedjan 155 hotell och cirka 30 000 rum runt om i Europa. Det är en vital 50-åring som firar sin födelsedag och på samtliga 155 Scandichotell runt om i Europa högtidlighålls jubileet den kommande helgen.

Esso Motor Hotell var inspirerad av de amerikanska motellen. Optimismen grodde i Sverige och framtiden var ljus. Att åka på bilsemester blev allt mer populärt och då uppstod behovet av hotell nära de stora Europavägarna. Hotellen var anpassade för att gästerna kom med bil och hade bekvämligheter och moderna nyheter som TV på rummet.

Under de gångna femtio åren har hotellvistelsen förändrats. Idag bor betydligt fler på hotell än när hotellkedjan startade. Då var en stor del av gästerna resande i tjänsten. Fritidsresandet var begränsat. Idag bor allt fler på hotell någon gång under året och ett stort antal av Scandic-hotellen ligger centralt belägna i städerna.

– När Esso Motor Hotell grundades var det startskottet på en ny epok i den svenska och nordiska hotellbranschen och vi gjorde det möjligt för fler att bo på hotell. Idag sovs var sjätte hotellnatt i Sverige i en Scandicsäng, säger Anders Ehrling , koncernchef för Scandic Hotels.

Med sitt miljöengagemang har Scandic satt en internationell hotellstandard. Scandic var den första hotellkedjan som införde systemet med att gästerna fick lägga de handdukar som behövde tvättas på golvet istället för att byta ut alla. Samma år, 1994, avskaffade hotellen engångsförpackningar med tvål och ersatte dem med tvålpumpar. Därmed minskades såväl energiförbrukning som miljöpåverkan. Framtill idag har Scandics konsekventa hållbarhets-arbete lett till att vattenkonsumtionen minskat med 18 procent, energiförbrukningen med 26 procent och CO2-utsläppen med 68 procent.

På samma sätt har Scandic bidragit till att öka tillgängligheten på hotellen. Som första hotellkedja tillsattes en tjänst som tillgänglighetsambassadör som arbetar med att förbättra tillgängligheten för funktionsnedsatta på hotellen. Idag finns det rum på samtliga hotell som är anpassade för gäster med särskilda behov.

– Vi kommer att fortsätta sätta standard för hotellbranschen i Sverige och övriga världen. Under våren har vi bland annat inlett ett omfattande upprustningsprogram av våra väghotell. Samtidigt genomförs en stor satsning på att utveckla vårt erbjudande inom mat och dryck. Vi ser redan idag hur hotellen spelar en viktigare roll i människors vardag som temporär arbetsplats men även som mötesplats på fritiden, säger Anders Ehrling.

I takt med att människor lägger allt större resurser på boende så ökar kraven på hotellupplevelsen. När Laxå öppnade uppfattades badrummet på hotellet som en lyx, idag har allt fler ett lyxigt badrum hemma. Nya grupper, som barnfamiljer, står för en stor del av övernattningarna, vilket innebär att kraven på ett varierat utbud av aktiviteter ökar.

Sedan 1963 har miljontals gäster spenderat miljontals nätter på Scandic. Nu blickar Sveriges största hotellkedja framåt och bäddar sängarna för nya gäster och nya övernattningar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063